Fundacja ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych postanowiła wykorzystać potencjał Internetu i mediów społecznościowych, aby wzmocnić skuteczność swoich działań.


Wirusowy aspekt rozpowszechniania się postów na Facebooku sprawia, że jest to idealne narzędzie do informowania o zaginięciach. Stąd na profilu ITAKI (www.facebook.com/FundacjaItaka) uruchomiona została aplikacja służąca do błyskawicznego rozprzestrzeniania się wizerunku poszukiwanej osoby, zawierająca interaktywną mapę, dzięki której w poszukiwania mogą czynnie zaangażować się osoby z najbliższej okolicy zaginionego (e-wolontariusze). W ten sposób ogromna liczba osób mieszkających w okolicy zaginięcia, otrzyma informację o zaginięciu i wizerunek zaginionego. Z poziomu aplikacji e-wolontariusze mogą również przesłać informacje o osobie zaginionej, bezpośrednio do Zespołu Poszukiwań i Identyfikacji Fundacji Itaka.

Organizator: Fundacja Itaka – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych

Strona projektu: https://www.facebook.com/FundacjaItaka/app_228291653962244

 

 

W jaki sposób Wasza inicjatywa angażowała e-wolontariuszy?
Aplikacja zawiera mapę świata, na której oznaczono miejsca zaginięć wraz z informacjami o poszukiwanych osobach. E-wolontariusze poruszając się po niej mogą sprawdzić, gdzie odnotowano zaginięcia. Poprzez kliknięcie zamieszczonej na mapie miniaturki ze zdjęciem zaginionego, otwierają okno z jego danymi oraz maja możliwość udostępnienia informacji o zaginięciu na Facebooku, poproszenia znajomych o pomoc, a także np.
wydrukowania plakatu do zawieszenia w naszej okolicy. Jest to pierwsza tego typu aplikacja w Polsce (i prawdopodobnie na Świecie) wykorzystywana do poszukiwań, która współdziała z bazą danych osób zaginionych prowadzonych przez Fundację ITAKA. E-wolontariusze mogą również sprawdzić ile osób jest aktualnie poszukiwanych w danym regionie oraz ile już zostało odnalezionych. Co więcej, spośród najaktywniejszych e-wolontariuszy zostanie ułożony ranking. Osoby, które czynnie zaangażują się w działania Fundacji będą otrzymywać punkty, m.in. za udostępnianie
wizerunku zaginionych, za zapraszanie znajomych do aplikacji, za pomoc w poszukiwaniach – np. wysłanie Fundacji przydatnej informacji na temat zaginionej osoby. Poprzez aplikację będzie można także zgłosić do ITAKI swoje CV i zostać jednym z wolontariuszy pracujących na Linii Wsparcia w biurze Fundacji.

Kim są e-wolontariusze biorący udział w projekcie? W jaki sposób nawiązaliście z nimi współpracę?
Nasi e-wolontariusze to użytkownicy portalu społecznościowego Facebook. Każdy, niezależnie od wieku, płci, wykształcenia, statusu społecznego etc., kto korzysta z Internetu i ma konto na tym portalu, może zostać naszym e-wolontariuszem.

W jaki sposób weryfikujecie kompetencje e-wolontariuszy przed rozpoczęciem współpracy?
W tym konkretnym przypadku nie jest to potrzebne. Im więcej osób będzie naszymi e-wolontariuszami tym szerzej możemy rozpowszechnić wizerunek Zaginionego. E-wolontariusze pomagający nam przez nasza aplikacje nie potrzebują specjalnych kompetencji – wystarczy umiejętność obsługi komputera i posiadanie swojego profilu na portalu społecznościowym Facebook.

Jak dbacie o bezpieczeństwo i jakość udzielanej przez e-wolontariuszy pomocy?
Praca wolontariuszy polega na wymianie informacji o zaginięciu osoby poprzez Facebook’a. Wolontariusze mają dostęp do ściśle określonych informacji dotyczących zaginionej osoby i mogą je przekazywać dalej tylko w konkretnej, ustalonej formie, więc pomoc której udzielają może mieć tylko pozytywny skutek. Dodatkowym zabezpieczeniem są wewnętrze zabezpieczenia portalu Facebook – które pozwalają na blokowanie „nieodpowiednich” treści, a także zgłaszanie nieodpowiednich wpisów i komentarzy administratorowi serwisu. Aplikacja jest połączona z nasza bazą osób zaginionych, więc wolontariusze mogą włączyć się tylko w poszukiwania osób , które faktycznie są poszukiwane jako zaginione przez Fundację Itaka i Policję.