Domeną projektu „Paradoks” jest dziennikarstwo edukacyjno-kulturalne, zajmujące się promowaniem różnych form kultury, wymianą myśli, zbieraniem opinii oraz rozwijaniem zainteresowań w szczególności poświęconych fantastyce. E-wolontariusze dziennikarze podejmują na portalu tematy dotyczące: literatury, filmu, komiksu, popularyzacji kultury, wydarzeń kulturalnych, sztuki, muzyki, gier planszowych, bitewnych, fabularnych, jak i gier wideo. Dzięki nim na portalu regularnie pojawiają się newsy, recenzje, opowiadania, wiersze, relacje, galerie, wywiady i inne artykuły. Do zadań e-wolontariuszy należy również pozyskiwanie partnerów serwisu, organizowanie konkursów, wybór młodych twórców.


„Paradoks” jest interaktywnym miejscem aktywizującym społeczność internetową do dzielenia się swoją wiedzą i pasjami oraz tworzeniem kompendium informacyjnego poświęconego fantastyce. Powstaje w ten sposób arena wymiany myśli na różnych poziomach, gdzie dochodzi do spotkania recenzji profesjonalnego krytyka z opiniami amatorskimi.

Strona projektu: www.paradoks.net.pl

 

Kim są e-wolontariusze biorący udział w projekcie? W jaki sposób nawiązaliście z nimi współpracę?

Obecni redaktorzy na początku działali w LSF [Lubelskie Stowarzyszenie Fantastyki – przyp. red.], przygotowując prelekcje tematyczne, angażowali się w organizację konwentów, przygotowali spotkania z pisarzami itp. Wieloletnia pasja i chęć dzielenia się wiedzą zaowocowały stworzeniem Paradoksu. Starają się zarażać swoją pasją innych, w czym pomaga fakt, że są mocno związani ze środowiskiem miłośników fantastyki w Polsce. Wolontariuszami są ludzie, którzy uczą się, pracują, rozwijają sie w różnych dziedzinach, ale łączy ich wspólna pasja związana ze światem fantastyki. Są to młodzi ludzie mający potencjał, zdolności językowe, łatwość w redagowaniu tekstów oraz wykazujący chęci do współpracy. Osoby te posiadają umiejętność pracy w grupie oraz zdalnego przekazywania informacji o tekstach pojawiających się na łamach serwisu.

Rekrutowaniem zajmuje się redakcja Paradoksu, która informuje na stronie internetowej o otwartym naborze wolontariuszy.

W jaki sposób weryfikujecie kompetencje e-wolontariuszy przed rozpoczęciem współpracy?

Kompetencje wolontariuszy są weryfikowane poprzez szczegółowe sprawdzenie umiejętności rekrutowanych osób, poprzez dostarczenie redakcji przykładowych tekstów. W zależności od działu serwisu, każda nowa osoba jest sprawdzana pod kątem jej wiedzy i umiejętności przydatnych w określonej części portalu. Zajmują się tym szefowie poszczególnych działów. Nad wszystkim czuwa redaktor naczelny i rada serwisu, którzy zarządzają serwisem. Podlegają oni władzom LSF, którym składają cyklicznie sprawozdania z funkcjonowania serwisu.

Jak dbacie o bezpieczeństwo i jakość udzielanej przez e-wolontariuszy pomocy?

Każdy tekst napisany przez wolontariuszy przechodzi przez redakcję i korektę. Redakcja obejmuje zarówno aspekt językowy, jak również merytoryczny. Zajmują się tym redaktorzy – osoby związane z redakcją i ściśle współpracujące z nią. Dodatkowo każdy materiał jest dokładnie sprawdzany pod kątem duplikacji. Redaktorzy działów sprawdzają, czy dany tekst nie został opublikowany na łamach innego serwisu (plagiat) oraz oceniają jego jakość. Nanoszą poprawki, dyskutują z autorem na temat tekstu, wspólnie szlifują styl. Dbałość o jakość materiałów pozwala nam na umieszczanie tekstów na naszej stronie stojących na dobrym poziomie językowym i merytorycznym.