Untitled design (1)

Czy znacie Pawła Tkaczyka? Dla wszystkich, dla których to nazwisko jest obce powiem tylko, że jest on najlepszą osobą do opowiadania historii. Tych ciekawych, których się nie czyta, raczej chłonie. Dowodem na to mogą być 3 książki jego autorstwa. Kiedy przestaje opowiadać, jest strategiem i właścicielem agencji Midea. Jeżeli w dalszej części spodziewacie się wpisu właśnie o Pawle, to muszę Was zmartwić, ale to nie o nim. Przytoczyłam jedynie jego osobę ze względu na artykuł, który znalazłam na jego blogu, a że o budowaniu wizerunku marki wie naprawdę wiele, to warto go przeczytać.

11 kroków do zbudowania silnej marki osobistej 

W tym wpisie znajdziesz dobre praktyki, dzięki którym wzmocnisz swój wizerunek jako marki. Ja natomiast chciałbym poruszyć trochę inne kwestie:

  • Po co nam właściwie budowanie własnej marki?
  • Jak możecie wykorzystać do tego TuDu?

Po co nam właściwie budowanie własnej marki?

Personal branding, bo z takim określeniem też możecie się spotkać w Internecie, to nic innego jak budowanie naszego wizerunku, aby odbiorcy postrzegali nas w taki sposób, w jaki chcemy. Pamiętaj jednak, że aby zbudować własną markę, która będzie rozpoznawalna, lubiana i szanowana, musisz polubić najpierw samego siebie. Zobacz, jak to wygląda na co dzień wśród Polaków. Potem stań przed lustrem i powiedz coś o sobie.

Na pewno dożo trudniej będzie zbudować markę osobistą, jeżeli nie czujesz się dobrze we własnej skórze. Warto postawić się w dobrym świetle i zacząć dostrzegając te rzeczy, które są naszą mocną stroną. Jeżeli ta sprawa jest już za nami, warto określić, na podstawie czego będziemy tworzyli tę markę. Z jednej strony możecie wykorzystać do tego swoje życie zawodowe lub studia, aby zacząć pracować nad byciem liderem w danej dziedzinie. Z drugiej jednak strony do tworzenia takiego wizerunku pomocne również będzie Wasze hobby, którego może kiedyś zechcecie zrobić główne źródło utrzymania.

Dzięki dbaniu o własny wizerunek i dobrą opinię (czy to w sieci, czy też w świecie rzeczywistym) zdecydowanie łatwiej będzie nam funkcjonować na rynku pracy, który (jak wiemy doskonale) do łatwych nie należy. Tutaj wyłania się kilka sytuacji w życiu, które pokazują dlaczego warto o to dbać:

  • Pracujesz – nawet jeżeli nie zamierzasz zmieniać pracy, i tak watro się zastanowić nad budowaniem swojego wizerunku. Może jednak za jakiś czas silna pozycja się przyda.
  • Chcesz zmienić pracę – z różnych powodów może okazać się, że postanawiasz zmienić pracę. Jeżeli na podstawie swoich dotychczasowych doświadczeń zbudowałeś/-aś swój wizerunek, to zmiana pracy nie powinna być stresem. Pracodawcy bardzo często sprawdzają, co się pisze o nas w sieci i to od Ciebie zależy, czy będzie to bardzo ciekawy artykuł, czy jednak zdjęcie z nakładką pieska.
  • Chcesz zmienić branżę – dotychczasowa praca stała się mało satysfakcjonująca i chcesz coś zmienić w swoim życiu. Jeżeli masz hobby lub temat, który Cię szczególnie interesuje to zacznij go rozwijać, stając się ekspertem w tej dziedzinie.

 

Jak wykorzystać do tego TuDu?

Jeżeli artykuł Pawła Tkaczyka macie już za sobą i przeczytaliście go uważnie, to pozwolę sobie przytoczyć ostatni z punktów:

Opowiedz swoją historię

Możesz mieć świetną historię, ale jeśli nikt jej nie usłyszy, mogłaby nie istnieć. Wyjdź zatem i ją opowiedz.

  • Znajdź lokalne konferencje, spotkania Twojej branży. Zgłoś się na ochotnika do opowiedzenia historii. Efekty oceniaj po ilości ludzi, którzy po wszystkim chcą z Tobą rozmawiać, nawiązać współpracę. Tak działa Michał Sadowski z Brand24. Pozwoliło mu to na wybudowanie marki osobistej plus pozwoliło znaleźć klientów i ambasadorów na lokalnym rynku. […]
  • Pozwól innym opowiedzieć o Tobie: pokaż swoje umiejętności pomagając komuś. Rozejrzyj się po lokalnych szkołach, organizacjach pożytku publicznego – na pewno chętnie skorzystają z Twoich umiejętności. Nie mają pieniędzy na profesjonalne usługi, ale chętnie opowiedzą o tym, co zrobiłeś dobrze.

No to teraz jak ma się do tego TuDu?

  1. Niech inni opowiedzą Twoją historii
    Jeżeli uznasz, że dla jakiejś organizacji na naszym portalu zrobiłeś/-aś wystarczająco dużo, aby opowiedzieć o tym fajną historię ukazującą ilość włożonej pracy i zaangażowanie, poproś, aby na swojej stronie internetowej/kanale w mediach społecznościowych dana organizacja wspomniała o Tobie. Jeżeli obawiasz się, że mogą nie znaleźć na to czasu, może nawet warto pokusić się o stworzenie dla nich takiego materiału i zapytać się, czy byliby skorzy do publikacji.
  2. Pozwól być dostrzeżonym 
    Załóżmy, że wykonujesz na rzecz rożnych NGOsów grafiki, które potem lądują na Facebooku lub Instagramie. Zadbaj o to, aby przy okazji każdej takiej publikacji zostać oznaczonym w danym poście. Po zaakceptowaniu takiego wpisu Twoja tablica zacznie sama mówić o Tobie, a każdy kto tam zajrzy, będzie mógł przyjrzeć się dokładnie temu, czym się zajmujesz.
  3. Udostępniaj swoją pracę w swoich kanałach 
    To, co opisałam powyżej, możesz zastosować również w drugą stronę. Dokładnie chodzi o to, aby umieszczać wykonane zadania na swoich profilach, przy okazji oznaczając daną organizację. Pamiętaj, że budując własną markę nie można siedzieć cicho. Należy się chwalić i pokazywać swoją pracę.
  4. Poproś o potwierdzenie umiejętności 
    Tę opcję będzie można wykorzystać, jeżeli Ty i ktoś z organizacji macie konto na portalu LinkedIn. Jak to wygląda praktycznie? Załóżmy, że pomożesz organizacji w „ogarnięciu fejsa”, a dokładnie dasz im wskazówki, jak powinni działać w tym miejscu. Dzięki temu coraz większa liczba osób zda sobie sprawę z istnienia danej organizacji. Efekt został osiągnięty, a Ty zadbaj o to, aby poprosić o potwierdzenie umiejętności „social media” na LinkedIn.
  5. Buduj portfolio
    O tym nie należy nigdy zapominać. Warto gromadzić wszystkie swoje prace, aby w najmniej oczekiwanym momencie mieć je pod ręką i móc wykorzystać. Wyobraź sobie, że jutro idziesz na rozmowę o pracę marzeń. Wiesz doskonale, że masz doświadczenie w pewnych kwestiach, ale okazuje się, że nie możesz tego udowodnić, bo nigdy nie udało Ci się zebrać w jednym miejscu wszystkich swoich osiągnięć. Lepiej zadbać o to już teraz, a w miarę możliwości umieścić to w sieci.

Jeżeli macie wolną chwilę w ten weekend, to zajrzyjcie koniecznie na tudu.org.pl i poszukajcie zadania odpowiedniego dla siebie.