Oxford English Dictionary  – najpopularniejszy słownik języka angielskiego w kilku potężnych tomach. Prace nad jego stworzeniem trwały ponad 70 lat, a kierujący nimi James Murray zebrał w tym czasie 6 milionów listów z całej Anglii z propozycjami definicji i użycia języka angielskiego. Murray skorzystał z mądrości tłumu, ułatwiając tym samym pracę swojej ekipie i rozszerzając krąg zainteresowanych!
Dziś korzystanie z mądrości tłumu, stosowane przez firmy i organizacje nazywa się crowdsourcingiem i podobnie, jak wiele innych działań, ma miejsce również w Internecie. Crowdsourcing umożliwia wszystkim użytkownikom Internetu udział w zadaniach, które kiedyś były zarezerwowane tylko dla wąskich grup specjalistów. Czerpać z wiedzy tłumu – to jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów na znalezienie rozwiązania problemu! Co więcej, okazuje się, że każdy z nas może posiadać wiedzę, która pomoże innym.

Um sem um tam (Czechy)

Internetowa platforma www.umsemumtam.cz łączy e-wolontariuszy posiadających profesjonalne umiejętności z organizacjami non-profit. Dzięki niej strony współpracują przy konkretnych projektach, dokładnie opisanych na stronie, umożliwiających bezpośrednią odpowiedź i doradztwo.

Junction49 (Wielka Brytania)

Junction49 to wirtualna społeczność zorganizowana przez brytyjską organizację TimeBank (Bank Czasu). Jej celem jest inspirowanie oraz wspieranie pomysłów młodych ludzi, aby zachęcić ich do angażowania się na rzecz społeczności lokalnych. Wolontariusze zarejestrowani w bazie portalu mogą dzielić się swoimi pomysłami, a także – dzięki wykorzystaniu mechanizmu crowdsourcingu – zasięgnąć praktycznych porad na temat tego, jak zrealizować swój pomysł i jak w najbardziej efektywny sposób do wdrożyć dzięki pomocy pozostałych użytkowników. Treści zamieszczane na stronie są na bieżąco monitorowane I moderowane przez zespół przeszkolonych e-wolontariuszy.

e-wolontariat.pl

Nasz portal jest polskim przykładem wykorzystania mechanizmu crowdsourcingu. Umożliwia on zarejestrowanie się dwóm typom użytkowników: organizacjom, które potrzebują wsparcia w swoich aktywnościach oraz e-wolontariuszom, którzy pragną podzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem. Organizacja, zamieszczając zadanie, zwraca się z „pytaniem” do „tłumu”, a dzięki reakcji e-wolontariuszy może uzyskać potrzebną pomoc, posiłkując się wieloma odpowiedziami.