Corporate Business Planning with business chart Teamwork Concept

Czy 30 tysięcy złotych na reklamę to dużo czy mało? Należy tu dodać, że nie musi być to jednorazowy zastrzyk pieniężny, ale dodatkowe środki co miesiąc. Brzmi nieprawdopodobnie? Na szczęście jest jak najbardziej realne i w zasięgu wielu organizacji pozarządowych. Pomyślcie sobie o ile mogą wzrosnąć zasięgi Waszych treści, jeżeli będziecie mieć dodatkową kasę na promocję?

Więc o co chodzi? O program Google Ad Grants, czyli nic innego jak promocja AdWords dla organizacji non-profit. Został on uruchomiony w 2003 roku przez firmę Google. Dzięki niemu organizacje pozarządowe mogą otrzymać 10 000 $ miesięcznie na promocję w sieci wyszukiwarki. Co to jest i jak to zrobić? Tłumaczę wszystko od początku.

Czym jest reklama AdWords i Google Ad Grants?

Reklama AdWords to nic innego jak reklama, którą spotykamy w wyszukiwarce i na wszelkiego rodzaju stronach internetowych. Pewnie niejednokrotnie zdarzyło Wam się szukać, dajmy na to suszarki do włosów. Owa suszarka śledziła Was potem przez jakiś czas, nawet na portalach, które nie były związane pielęgnacja włosów. Jeszcze inną formą, są 3-4 linki, które wyskakują z małym dopiskiem „reklama” po wpisaniu hasła do wyszukiwarki Google. To też reklamy wyświetlane przez filmem na YouTube. To i kilka innych funkcji to własnie AdWords. Całość opiera się na wyszukiwanych przez Was hasłach i zbieranych przez witryny ciasteczkach. To w takim dużym skrócie.

Organizacje pozarządowe mogą skorzystać z najskuteczniejszej formy reklamy, czyli reklamy w wyszukiwarkach. Dlaczego najskuteczniejszej? Ponieważ tutaj „klikalność” jest największa, a tego typu reklam nie nie zablokuje nam AdBlock (ok. połowa Polaków ma zainstalowane oprogramowanie do blokowania reklam). Po ustawieniu reklamy, nie różni się ona niczym w swoim wyglądzie od reklamy wystawianej przez komercyjną firmę. Zobaczcie sami.

Jak zacząć?

Przed otrzymaniem dostępu do konta Google Ad Grants, musimy sie zarejestrować i spełnić kilka wymogów. Więc po kolei:

  • Organizacja musi być organizacją pożytku publicznego (OPP), fundacją lub stowarzyszeniem zarejestrowanym w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS) prowadzonym przez Ministerstwo Sprawiedliwości.
  • Wymagana jest witryna internetowa z merytoryczną treścią.
  • Zaczynamy od zarejestrowania się w technologie.org.pl, regionalnym oddziale TechSoup Global. Jest to jeden z obowiązkowych wymogów.
  • Kolejnym krokiem jest rejestracja w systemie. Dokonacie jej tutaj. Niezbędny będzie Token z TechSoup.
  • Należy potwierdzić zasady nakładane przez Google dotyczące niestosowania dyskryminacji oraz przyjmowania i wykorzystywania darowizn.

Uwaga! Podczas zakładania, nie wybierajcie usługi AdWords Express.

Działamy!

Mam już konto i co dalej?

Teraz już tylko wystarczy ustawić reklamę i gotowe. Niestety nie jest to takie proste. Bez podstawowej znajomości systemu reklamowego AdWords wiele nie zdziałamy, a konto może być dość szybko zablokowane w związku z niewywiązaniem się z wytycznych nałożonych przez Google. Nie są one trudne do realizacji, ale wymagają kilku umiejętności. Wszystkie zasady dokładnie opisane tutaj. Niezastosowanie się do owych zasad spowoduje zawieszenie konta, w większości przypadków bez uprzedzenia, ale nie ma strachu, Google ma bardzo dobry support  w postaci czatu. Pracownicy piszą po polsku, są cierpliwi i pomocni. Bez problemu możecie się wytłumaczyć ze wszystkiego i odblokować konto. Osobiście przekonałam się już kilkukrotnie, próbując odblokować zawieszono konto.

Tak to wygląda od zaplecza. Dużo liczb, dużo wykresów.

 

Są 3 sposoby, aby ustawić kampanię:

  • znajdujemy ochotnika w organizacji, który zagłębi temat i nauczy się korzystania z AdWords
  • zlecamy to zewnętrznej firmie, co będzie wiązało się s kosztami
  • poszukujemy wolontariusza, który ustawi i zoptymalizuje reklamy

Tutaj skupię się na tym ostatnim sposobie realizacji kampanii.

Jak zlecić ustawienie kampanii AdWords dla e-wolontariusza?

Zacznę od pytania, dlaczego e-wolontariusz chciałby się podjąć realizacji takiego zadania?
Ponieważ, jest to doskonały sposób na zdobycie doświadczenia w ustawianiu i optymalizacji kampanii. Osoby, które uczą się tego narzędzia maja możliwość poćwiczyć na „żywym organizmie”, nie ryzykując tzw. „przepalenia budżetu”, czyli wydania zbyt dużej kwoty za słabe wyniki. W Google Ad Grants fundusze są tak duże, że niestety wręcz niemożliwe jest wydanie całego miesięcznego budżetu, a stawi za kliknięcie nie mogą być wyższe niż 2$.

Dlaczego mogę zaufać e-wolontariuszowi? 
Ponieważ nie będzie mógł on ustawić reklam na własną witrynę. Podczas rejestracji konta podajemy adresy witryn, na które będzie przekierowanie reklamy. Nie ma możliwości użycia innych domen, niż wasza. Dodatkowo, nie musicie podawać hasła do konta Google. Wystarczy, że w ustawieniach dodacie adres mailowy w Google wolontariusza i będzie on miał tylko dostęp do narzędzia AdWords.

Jak dodać osobę do konta?

 

 

Teraz nie pozostaje nic więcej jak zarejestrować konto Google AdGrants i poszukać wolontariusza, który podejmie sie takiego zadania. Musicie sie również zastanowić co chcecie promować. To rozwiązanie wydaje sie byc całkiem atrakcyjne, ponieważ oprócz kilku chwil poświęcocnych na rejestrację, tak naprawdę nie ponosimy żadnych dodatkowych kosztów. Dobrze zoptymaliwoazna kampania potrfi przynieść naprawdę dobre skutki.

Czekamy na Wasze zadania na tudu.org.pl!

Jeżeli będziecie mieć jakiekolwiek wątpliwości to pytajcie śmiało, a w przyszłości pochwalcie się efektami 🙂

 

 

Zostaw komentarz

Twój adres e-mal nie zostanie opublikowany.