gra-grywalizacja

Zmieniasz kolory koralików, tworząc różne kształty wirtualnego łańcucha. Gratulacje! Właśnie stworzyłeś własną cząsteczkę RNA, zdobyłeś punkty w rankingu i… być może właśnie pomogłeś znaleźć lek na nieuleczalną chorobę. Niesłychane?

Co to jest grywalizacja?

Krótko mówiąc, grywalizacja (czasem zwana gamifikacją) jest zmienianiem pożytecznych, czasem żmudnych zajęć w przyjemną grę. Na przykład trudno zmobilizować się do regularnego biegania, jeśli ze sportem jesteś na bakier. Może więc łatwiej będzie, jeśli… wyobrazisz sobie, że ścigają Cię zombie?

Grywalizacja sprawia, że czujesz się bohaterem gry. Dzięki niej możesz bardziej zaangażować się w zadanie – i po prostu mieć z niego niezłą frajdę. Wykonując codzienne zadania, zdobywasz punkty, wypełniasz misje, osiągasz kolejne poziomy. Technologia znacznie ułatwia wykorzystanie grywalizacji w różnorodnych obszarach – od nauki po zdrowy styl życia.

 

Jak to wykorzystać?

Zastanawiasz się, czy można wykorzystać grywalizację dla dobrej sprawy? Oczywiście, że tak. Oto kilka przykładów, w jakich dziedzinach może się sprawdzić.

Pomoc w rozwoju nauki

Przykładem jest opisana we wstępie gra eteRNA, a także gra Eyewire, w której pomagasz w mapowaniu mózgu. W obu przypadkach wykonujesz zadania, z którymi komputery nie potrafią sobie poradzić – za to Twój mózg poradzi sobie z nimi znakomicie. A Twoja rozrywka pomaga w rozwoju nauki.

Innym zastosowaniem grywalizacji może być również realizowany jakiś czas temu projekt ESP Game, który polegał na opisywaniu obrazków. O ile każde dziecko w przedszkolu potrafi opisać zdjęcie, o tyle komputer radzi sobie z tym o wiele gorzej. Dzięki tej grze ulepszono algorytmy wyszukiwania obrazków, a Ty łatwiej znajdziesz w sieci potrzebne zdjęcie. O tej inicjatywie możesz posłuchać w języku angielskim tutaj.

Gdyby do tych zadań zatrudniać specjalnych ludzi, zajęłoby to setki godzin i pochłonęło ogromne ilości pieniędzy. Dzięki zastosowaniu mechanizmów znanych z gier, uczestnicy chętnie rozwiązują kolejne zagadki. Możesz się zrelaksować – a przy tym wnieść coś dobrego. Takie gry określa się angielskim skrótem GWAP – Games With a Purpose (gry, które realizują jakiś cel).

 

Budowanie pozytywnych nawyków

Grywalizacja może pomóc Ci zacząć zdrowo się odżywiać lub podjąć się uprawiania sportu. Można to połączyć z wykonywaniem misji w grze lub nawet… z pomocą charytatywną.

Coraz więcej ludzi jest uzależnionych od nieustannego zerkania na telefon i sprawdzania powiadomień. Na ten problem zwrócił uwagę UNICEF, rozpoczynając UNICEF Tap Project. Za każde 15 minut spędzone z dala od telefonu, sponsorzy zapewniali jeden dzień wody pitnej dla potrzebujących dzieci. Udało się połączyć pożyteczne… z pożytecznym.

 

Edukacja

Czy monotonne zapamiętywanie słówek lub wzorów Cię nudzi? Poszukaj serwisów, które wykorzystują grywalizację i urozmaicają naukę.  Przykładami są tutaj takie serwisy, jak Duolingo czy FreeRice.

Oba portale pomagają w nauce języków lub innych obszarów. W Duolingo zdobywasz punkty za poprawne odpowiedzi. W przypadku FreeRice za każdą prawidłową odpowiedź sponsorzy przekazują dziesięć ziarenek ryżu, aby zwalczać głód na świecie. Nauka nie musi być nudna!

 

Rozwiązywanie problemów społecznych

Jak pomóc dzieciom radzić sobie w sieci? Czy jedynym sposobem są nużące wykłady i przestrogi? A może warto spróbować inaczej? Tak powstał projekt MegaMisja, który znacznie ubarwił naukę. Misja: schwytać Psotnika i… nauczyć się zasad bezpieczeństwa w Internecie.

Dobrze się bawiąc, gracze lepiej rozumieją i zapamiętują wiedzę w danym obszarze. A może masz pomysł, jakie inne problemy można by w ten sposób rozwiązać?

 

Motywowanie pracowników

Czy trzeba pieniędzy i wysokich premii, aby zmobilizować pracowników do lepszego wykonywania obowiązków? Niekoniecznie. Niektóre firmy zdecydowały się zmienić rutynową pracę w angażującą grę, a powtarzalne zadania – w misje do wykonania. Przykładem niech będzie projekt Bank szyty na miarę.

 

Jak to zrobić?

Czy zastanawiasz się nad rozwiązaniem problemu, z którym mierzy się Twoja organizacja? Może grywalizacja Ci w tym pomoże? A może chciałbyś rozpocząć nowy projekt i myślisz, jak można zwiększyć zaangażowanie uczestników? Zajrzyj na stronę Gerere – Fun for good.

Gerere pomaga w przygotowywaniu projektów wykorzystujących grywalizację i budujących zaangażowanie. Na stronie znajdziesz wiele inspirujących przykładów, a także materiały pomagające w stworzeniu takiego projektu.

Zainteresowany?

 

A może słyszałeś o innych przykładach wykorzystania grywalizacji dla dobrej sprawy? Podziel się w komentarzu.