Untitled design (1)

Grupa na Facebooku – ten rodzaj aktywności na popularnym portalu społecznościowym zna chyba każdy, kto posiada tam konto. Grupy obecnie przezywają swój złoty czas, głównie ze względu na obcinanie zasięgów na facebookowych stronach. Dlatego warto je wykorzystać w swojej komunikacji!

Grupa na Facebooku może składać się z kilku lub kilku tysięcy członków. Nie ma górnej granicy, więc raz utworzona grupa może się rozrastać. Dlatego grupy świetnie sprawdzają się jako narzędzie do planowania wakacji ze znajomymi, pracy przy projekcie, czy też do budowania społeczności wokół swojej marki, idei czy zainteresowań. Grupa pozwala nam na prowadzenie swobodnej dyskusji, a to właśnie dzięki rozmowie tworzy się społeczność.

Jaka jest przewaga grupy nad stroną? 

  • Użytkownik, który dołączy do grupy będzie otrzymywał w wielu przypadkach powiadomienia.
  • Posty z grup częściej pojawiają się na tablicy użytkownika.
  • W przeciwieństwie do stron, każdy użytkownik może zamieścić post i rozwinąć dyskusję wokół tematu, który go interesuje.

Jak stworzyć grupę?Grupa na facebooku

Utworzenie grupy nie jest niczym trudnym. Logując się na nasze konto na FB wystarczy zerknąć w lewy panel nawigacyjny, tam znajdziemy przycisk do tworzenia grupy. Nie jest to jedyne miejsce. Facebook często sam może nam zasugerować stworzenie grupy. Samo utworzenie zajmuje dosłownie kilka sekund. Tworząc grupę musimy pamiętać o wybraniu rodzaju prywatności. Do wyboru mamy 3 opcje:

  • Otwarta – nie trzeba być członkiem tej grupy, aby widzieć publikowane w niej treści, lecz tylko jako członek grupy możemy zamieszczać posty.
  • Zamknięta – każdy może znaleźć grupę za pomocą lupki, będzie ona się wyświetlała też w podpowiedziach. Osoba nie będąca członkiem grupy, nie będzie mogła zobaczyć postów. Tę opcję stosuje się najczęściej. Brak widoczności postów zmusza użytkowników do dołączenia, jeśli chce zobaczyć, o czym się w niej rozmawia. Jest duża szansa, że taka osoba po dołączeniu do grupy już w niej pozostanie, a my zyskujemy kolejnego odbiorcę.
  • Tajna – jedynym sposobem dołączenia do grupy jest otrzymanie zaproszenia od członka tej społeczności. Dodatkowym zabezpieczeniem dostępu do treści może być zatwierdzenie takiej osoby przez administratora lub moderatora. Grupy nie można wyszukać, więc nie warto tego stosować w momencie, kiedy zależy nam na dotarciu do jak największej liczby osób, za to świetnie sprawdzi się w prywatnym życiu.

Ważne!
Czasy, kiedy grupę mogła utworzyć tylko osoba, przeszły do historii. Facebook umożliwił tworzenie grup stronom. Jest to idealne rozwiązanie, jeśli chcemy skupić osoby nam przychylne naszej organizacji. Co ważne, administratorami grupy może być więcej niż jedna strona. Jeśli skorzystamy w tej opcji, nasza grupa będzie też widoczna na naszej stronie.

Jeśli już założyliśmy grupę i zaprosiliśmy do niej kilka osób, warto zastanowić się, na jakich zasadach będą dołączani kolejni członkowie. Prośby od dołączenie mogą być akceptowane przez członków grupy lub tylko przez administratorów i moderatorów. Jeśli chcemy zrobić weryfikację osób, które chcą dołączyć, możemy zadać pytanie na „Dzień dobry”. Wszystkie te opcje można ustawić tutaj ➡

 

 

Rodzaje grup

Dodatkowa funkcja w grupie Edukacja Społecznościowa

Poprzez określenie rodzaju grupy mamy szanse na zwiększenie liczby odbiorców. Facebook będzie sugerował dołączenie do naszej grupy osobom, które już należą do podobnej kategorii. Dodatkowo, 2 rodzaje grup posiadają dodatkowe funkcjonalności:

  • Kupno i sprzedaż – jako domyślny post, użytkownik może wystawić przedmiot na sprzedaż, określając miejsce i cenę (w innych grupach również można sprzedawać, ale jest to opcja bardziej ukryta.) Najważniejszą różnicą jest pojawianie się przedmiotów w zakładce Marketplace, czyli na fecbookowym bazarze, który zaczyna coraz bardziej przypomina OLX. Warto rozważyć te opcję, jeśli chcemy jako organizacja przeprowadzić zbiórkę funduszy za pomocą przedmiotów przekazywanych przez naszą społeczność.
  • Edukacja społecznościowa – dodatkowa funkcjonalność, która się tutaj pojawia to możliwość tworzenia modułów. W każdym module możemy tworzyć tematy, a do każdego tematu załączyć plik. Każdy użytkownik może skorzystać z modułów, odhaczając który temat został przez nich zrealizowany. Niestety nie ma możliwości tworzenia testu z każdego z modułów, ale mamy nadzieję, że taka opcja zostanie kiedyś dodana.

Role w grupie

Jeśli naszą grupę tworzy całkiem duża społeczność, bardzo ciężko jest zarządzać w pojedynkę. Dlatego jest możliwość nadania uprawnień administratora lub moderatora innym członkom grupy.

  • Moderator – moderatorem staje się osoba wskazana przez administratora. Jeśli grupa należy do strony na FB, moderatorem automatycznie staje się redaktor strony. Co może moderator? Może usuwać użytkowników, posty oraz zamykać dyskusje. Nie może natomiast edytować tematów (o których mowa poniżej) oraz nie ma wglądu do statystyk grupy.
  • Administrator – władca grupy i osoba wszechmocna. Może zarządzać wszystkimi wątkami w grupie, dodawać i usuwać członków, nadawać uprawnienia. Jest odpowiedzialny za tworzone tematów i może tagować posty. Tylko osoba o takich uprawnieniach ma dostęp do statystyk grupy (dostępne są po przekroczeniu 250 użytkowników). Administrator strony nie staje się od razu administratorem grupy stworzonej przez tę stronę. Musi dopiero nadać sobie takie uprawnienia. Jeśli tego nie zrobimy, inni użytkownicy nie będą widzieli w gronie administratorów jego prywatnego profilu.

Regulamin

Obecne grupy na FB przypominają dawne fora internetowe, przez co mają tez ściśle określony tematy, których należałoby się trzymać. Nie ma chyba nic bardziej irytującego, jeśli użytkownik w grupie dotyczącej np. psów wrzuca informacje na temat proszku do prania. Tutaj pomocny jest regulamin, w którym możemy określić, jakiego rodzaju posty można publikować, jakich słów nie używać itp. Usuwając jakiś post, możemy się powołać na zapisy regulaminu grupy. To być może pozwoli nam uniknąć kłótni.

Tematy

Dzięki tej funkcjonalności możemy ułatwić poruszanie się po grupie i zachować w niej porządek. Tematy może tworzyć tylko administrator. Jeśli w grupie pojawią się tematy, możemy przypiąć nasz post do 5 różnych. Doskonale sprawdza się to w grupach, w których dziennie pojawia się kilka lub kilkanaście postów.

Administrator może również nadawać tematy postom, które nie zostały przyporządkowane do żadnego z istniejących.

Rodzaje postów

Wiele postów ma dokładnie taki sam charakter i wygląd, jak na naszym prywatnym profilu. Na co jednak należy zwrócić uwagę?grupa na facebooku

  • Wesprzyj organizację non profit – ta funkcja jest również dostępna na prywatnym profilu, ale tworząc zbiórkę na grupie, będzie ona kierowana tylko do członków danej społeczności. Może okazać się, że uda zebrać się więcej środków.
  • Spotkanie – ta opcja jest dostępna wyłącznie na w grupach. Pozwala zaproponować członkom społeczności spotkanie ze wskazaniem daty i miejsca. Możemy dodać też opis. Przybiera to trochę formę okrojonego wydarzenia.
  • Poproś o rekomendację – opcja dostępna tylko na grupie. Rekomendacja może dotyczyć konkretnej miejscowości.
  • Ankieta – dostępna również w prywatnym profilu, najczęściej wykorzystywana jednak w grupach. Świetne narzędzie, dzięki któremu możemy zebrać opinię na jakiś temat, używając kilku odpowiedzi (w przeciwieństwie do ankiety na stronie)
  • Sprzedaj coś – dostępne tylko na grupach. Pozwala skierować ofertę sprzedaży do członków grupy. Jeśli grupa nie jest określona jako sprzedażowa, oferta nie wyświetli się w Marketplace.
  • Utwórz dokument – ta opcja jest bardzo podobna do notatki. Ciekawym atutem jest możliwość edycji dokumentu przez innych członków grupy.

Jak promować grupę?

Jeśli chcemy tworzyć społeczność w internecie, dobrze jest jeśli będzie ona miała satysfakcjonująca liczbę odbiorców. Niestety, póki co nie ma możliwości promowania grupy. Jak to zrobić?

  • Zaproś osoby, które lubią Twoja stronę – opcja dostępna wyłącznie, gdy grupą zarządza strona. W teorii strona musi być zweryfikowana, można wysłać zaproszenie do 1000 osób tygodniowo i nie można zaprosić 2 razy tej samej osoby. Do tego wszystkiego należy być administratorem grupy.  W praktyce nie jest to takie proste i na wielu grupach, gdzie spełniam wszystkie wymagania, nie mogę tego zrobić.
  • Informuj o grupie – zamieszczaj link do grupy na stronie internetowej, w mailingu. Umieszczaj na Facebooku posty o istnieniu grupy oraz zachęcaj do dołączenia.
  • Zaproś swoich znajomych lub zachęć do tego członków grupy – warto jednak przemyśleć, kogo zapraszamy. Nic bardziej nie irytuje niż zaproszenie do grupy, która kompletnie mnie nie interesuje.

Dobre praktyki

Na pewno każdy z nas ma jakiś dobry przykład zastosowania grupy na Facebooku. Począwszy od planowania wakacji ze znajomymi, poprzez wspólną pracę nad projektem, kończąc na grupie hobbystycznej, pomocowej lub zgromadzonej wokół nieatypowego tematu. Zastosowanie tej formy uzależnione jest tylko od naszej wyobraźni. Jeśli jednak podejmiesz się utworzenia grupy swojej organizacji w odpowiedzi na spadające zasięgi stron, musisz pamiętać o tym, że zebranie członków nie gwarantuje sukcesu. Budowanie społeczności to proces wymagający często wiele cierpliwości. Często ciężko jest zmobilizować użytkowników do pierwszej interakcji. Jest no to kilka sposobów:

  • Zadawaj pytania – ludzie uwielbiają zabierać głos w sprawie, dlatego trafnie zadane pytanie może przynieść efekt.
  • Dziel się wiedzą – jeśli posiadasz wiedzę, która może być istotna dla osób w grupie – podziel się tym. Członkowie chętniej będą powracać w miejsce, gdzie mogą spodziewać się czegoś ciekawego.
  • Pytanie/prośba na powitanie – poproś użytkowników o przedstawienie się. Możesz do tego wykorzystać przypięty post lub zdjęcie w tle.
  • Kula śnieżna – zamieszczasz post, wydaje Ci się, że to strzał w dziesiątkę i na pewno ktoś zareaguje, a tu cisza. Tak jest często na samy początku. Ludzie się trochę wstydzą, często są tutaj, żeby tylko obserwować. Jest na to sposób. Poproś swoich znajomych, którzy również należą do grupy, aby zaczęli komentować. Najlepiej gdyby to nie były puste komentarze typu „super”, bardziej sprawdzą się pytania i wątpliwości. Dzięki temu może się okazać, że efektem kuli śnieżnej inni użytkownicy również zaczną wchodzić w interakcje.
  • Zaplanuj komunikację na grupie, ale pamiętaj aby nie kopiować informacji ze swojej strony.

Przykłady wykorzystania grup

Napisze tutaj kilka słów o wykorzystaniu grup podczas organizacji Finału WOŚP. Dlaczego taki przykład? Ponieważ grupy te są skierowane do konkretnych odbiorców, dodatkowo nie są to ogromne grupy, tylko raczej te budowane od 0.

  • Grupa Wolontariusze 26. Finału WOŚP – grupa utworzona dla wolontariuszy kwestujących podczas Finału. Członkowie byli weryfikowani na podstawie adresu e-mail w bazie. Dzięki takiemu działaniu Fundacja WOŚP miała możliwość weryfikacji osób dodawanych do grupy (byli to tylko i wyłącznie zarejestrowani wolontariusze). Fundacji zależało na tym, aby grupa „żyła”. Przygotowano serię pytań, które miały pobudzić członków grupy do dyskusji. Członkowie sami zaczęli rozpoczynać dyskusje między sobą. Dzięki takiemu działaniu Fundacja mogła na bieżąco obserwować i analizować problemy, które się pojawiały (grupa na FB stanowiła niewielki procent wszystkich wolontariuszy WOŚP, na szczęście obserwacja mikro grupy mogła przełożyć się na masowe działania i w porę zapobiec fali ewentualnych pytań). Dodatkowym atutem zebrania takiej grupy było uniknięcie pytań mailowych. Problematyczne kwestie były poruszane na grupie. Często zanim Fundacja zdążyła udzielić odpowiedzi, społeczność pomagała sobie wzajemnie. Ważnym jednak jest, aby takiej grupy nie pozostawić samej sobie i obserwować co tam się dzieje.
  • Grupa Pokojowy Patrol – grupa zrzeszająca wolontariuszy Pokojowego Patrolu. Dzięki takiej grupie ułatwiony kontakt mogą mieć osoby z tej samej organizacji, które niekoniecznie miały możliwość poznać się osobiście. Poruszane są tam kwestie organizacyjne, niektórzy proszą o pomoc, a jeszcze inni poszukują osób mieszkających w tym samym mieście. Tutaj też można zaobserwować spadek zapytań mailowych na rzecz pytań na grupie.

O rzeczach technicznych, jak i o samym budowaniu społeczności można by pisać naprawdę wiele. Najważniejsze jest jednak, aby próbować i testować, a z każdego działania wyciągać wnioski. Nie zawsze to, co sprawdzi się w jednej grupie zadziała w innej. Wszystko zależy od członków grupy. My ze swojej strony polecamy tworzenie grup, bo mogą one znaleźć zastosowanie nawet w codziennych zadaniach, wokół których jest zgromadzonych więcej niż dwie osoby.

Szukasz inspiracji? Zerknij tutaj na ranking 160 grup i dołącz do naszej grupy: TuDu: organizacje i e-wolontariusze.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mal nie zostanie opublikowany.