obrazek-blog

Czy chciałbyś się sprawdzić w roli redaktora bloga? Na TuDu znajdziesz oferty organizacji, które poszukują osób do pisania artykułów. Jeśli chciałbyś podjąć się takiego zadania, a nie masz pewności, jak się do tego zabrać – ten post jest właśnie dla Ciebie.

Jak napisać artykuł, który przykuje uwagę czytelników?

Ten artykuł należy do cyklu: Vademecum e-wolontariusza

Zanim zaczniesz

Zanim odpalisz program do edycji tekstów, odpowiedz sobie na dwa pytania:

Do kogo piszesz?

Kto przeczyta Twój artykuł? Co go może zainteresować? Dlaczego ma poświęcić czas na przeczytanie Twojego wpisu?

Temat postu może być zaproponowany przez organizację albo wymyślony przez Ciebie. Jeśli to Ty wybierasz temat, pomyśl, o czym czytelnicy chcieliby przeczytać. Może mają jakieś pytania albo problemy, które Ty pomożesz im rozwiązać?

Po co piszesz?

Zastanów się, czemu ma służyć artykuł. Czy chcesz wywołać jakieś emocje u czytelnika? Zainspirować go? Zachęcić do działania? Wskazać rozwiązanie problemu?

Odpowiedź na to pytanie decyduje o tym, co powinieneś zawrzeć w artykule. Na przykład tworząc relację z wydarzenia, nie zapominaj o zasadzie 5W+H, o której pisaliśmy w poście o informacji prasowej. Jeśli chcesz go zachęcić do wsparcia działań organizacji, podkreśl, co dzięki temu zyskają inni.

Zbierz informacje

Postaraj się zebrać jak najwięcej informacji w temacie, na który piszesz. Niech artykuł będzie jak najbardziej rzetelny. Ale nie wszystkie informacje zawieraj w tekście. Skoncentruj się na tych elementach, które są ważne dla czytelnika. Czasem warto odpuścić historię danego zagadnienia albo streścić ją w jednym zdaniu, a skupić się na tym, co  naprawdę istotne.

Pisz!

Czas przystąpić do pisania.

Intrygujący tytuł

Tytuł powinien być krótki, ale przykuwający uwagę. W Internecie z każdej strony jesteśmy bombardowani treściami, które walczą o nasze zainteresowanie. Postaraj się, aby tytuł nie ginął w tłumie. Oczywiście, powinien też nawiązywać do treści artykułu.

Interesujący wstęp (lead)

Kiedy wchodzisz na dowolnego bloga, najczęściej na stronie głównej widzisz tytuły i krótkie urywki tekstu. Patrząc na ten fragment, decydujesz, czy post ma szansę Cię zaciekawić i czy może zawierać jakąś wartościową treść.

Podobno tylko co piąta osoba po przeczytaniu wstępu zechce przystąpić do lektury tekstu.. Postaraj się przykuć uwagę odbiorcy! Podaj zaskakującą informację lub statystyki, zadaj pytanie, wprowadź trochę humoru.

Wstęp powinien też wskazywać, o czym będzie reszta tekstu.

Treść

W przypadku artykułu na blogu nie masz określonego limitu długości. Ale pamiętaj, że zbyt długi tekst może zniechęcić do jego przeczytania. W jednym artykule poruszaj nie więcej niż jeden temat.

Krótkie akapity

Unikaj tworzenia litej ściany tekstu. W przypadku tekstów internetowych czytanie długich akapitów bywa męczące. Podziel tekst na krótsze, kilkuzdaniowe fragmenty. W ten sposób tekst staje się bardziej przejrzysty.

Używaj nagłówków

Coraz więcej osób, zanim zagłębi się w tekst, „skanuje” go wzrokiem, aby sprawdzić, o czym jest. Warto używać nagłówków, żeby zaznaczyć, o czym mówią poszczególne akapity. Nie tylko wizualnie urozmaicają tekst, ale też pomagają prześledzić i zapamiętać główne punkty artykułu.

Wyróżniaj informacje

Warto wyróżnić najważniejsze punkty przy pomocy pogrubień lub kursywy. Taki tekst wygląda bardziej przyjaźnie, a czytelnik z pewnością nie przeoczy tego, co chcesz mu przekazać.

Zwróć się do czytelnika

Nic nie stoi na przeszkodzie, żebyś zwrócił się wprost do czytelnika. Wręcz przeciwnie, łatwiej nawiążesz z nim kontakt. Możesz zachęcić go do pozostawienia komentarza lub wysłania wiadomości. Blog daje więcej możliwości do kontaktu z odbiorcami niż prasa. Skorzystaj z tego!

Styl

Dostosuj sposób pisania do odbiorcy. Pisz w sposób prosty i zrozumiały, unikaj zawiłych sformułowań i zbyt długich zdań.

Warto używać czasowników w formie czynnej. Zamiast „Wydarzenie jest zorganizowane w celu udzielenia pomocy…” lepiej brzmi „Zorganizowaliśmy to wydarzenie, żeby pomóc…”.

Odwołaj się do emocji czytelnika – to ubarwi tekst.

Po napisaniu

Odłóż tekst

Nie publikuj tekstu od razu po napisaniu. Odłóż go na jakiś czas – na parę godzin, a najlepiej na następny dzień. Potem przeczytaj go uważnie, sprawdź błędy ortograficzne i językowe. Polecam czytanie tekstu na głos, pomaga wychwycić błędy.

Jeśli to możliwe, daj artykuł do sprawdzenia komuś innemu.

Grafika wyróżnia

Zadbaj o zdjęcie – teksty opatrzone grafiką łatwiej przyciągną wzrok. Możesz wykorzystać zdjęcia przekazane przez organizację lub skorzystać z darmowych banków zdjęć.

Nie każde zdjęcie w Internecie możesz wykorzystać. Tutaj znajdziesz krótkie informacje, jak nie złamać praw autorskich przy publikacji.

Czy ten artykuł jest dla Ciebie pomocny? A może masz własne przemyślenia na ten temat? Jesteśmy bardzo ciekawi Twojej opinii.

 

Źródło obrazka

Zostaw komentarz

Twój adres e-mal nie zostanie opublikowany.