Projekt

Nie przeliczaj czasu na pieniądze. Podziel się nim z innymi!

Rumuński Bank Czasu to platforma internetowa, na której osoby indywidualne mogą wymieniać się ze sobą swoją wiedzą i umiejętnościami. Wolontariusze poświęcają swój czas wolny innym, a w zamian za to sami zyskują możliwość nauczenia się nowych rzeczy.


Platforma to także miejsce spotkań „nauczycieli” i „uczniów” oraz ciągłej wymiany ról między nimi. Każdy użytkownik ma okazję do tego, aby znaleźć dla siebie odpowiedniego nauczyciela-eksperta w danej dziedzinie.
E-wolontariusze posiadają swoje własne profile internetowe, zawierające informacje nt. dziedzin, z których mogą pomóc innym. Profile określają także wiedzę i umiejętności, jaką sami chcieliby uzyskać.
Skoro więc platforma umożliwia użytkownikom wykorzystywanie swojego potencjału, to jej użytkownicy stają się zarazem usługodawcami i –biorcami.

Głównym celem Rumuńskiego Banku Czasu jest stworzenie alternatywnej metody uczenia się dla osób indywidualnych. Poprzez wymianę wiedzy i doświadczeń, Bank ma nadzieję na stworzenie nowej społeczności, mającej te same zainteresowania i/oraz rozwijania już istniejących.

Strona internetowa: http://www.timebank.ro

 

Kim są e-wolontariusze biorący udział w projekcie? W jaki sposób rozpoczęto z nimi współpracę?

Obecnie na platformie zarejestrowanych jest około 300 e-wolontariuszy, jednak chcemy, aby ta liczba w ciągu roku wzrosła do około 1 000 użytkowników. Jako że od maja 2012 r. podjęto szereg działań promujących platformę oraz nasz udział w konkursie Restart Edu, już wtedy projekt cieszył się dużym zainteresowaniem.
W celu zwiększenia świadomości użytkowników na temat istnienia takiej platformy w Internecie, prowadzimy szereg działań reklamowych oraz z zakresu public relations.

W jaki sposób sprawdzane są kompetencje e-wolontariuszy, zanim przystąpią oni do współpracy
z organizacją?

Platforma internetowa dostępna jest dla każdego użytkownika, toteż mamy niewielki udział w kontrolowaniu
ich kompetencji. Jednak w celu zapewnienia jakości naszej platformy, stworzyliśmy ku temu łatwo dostępne narzędzia. Po pierwsze, każdy użytkownik może uzupełnić swój profil o odpowiednie informacje dotyczące poprzednich i obecnych kierunków studiów oraz praktycznego doświadczenia, jakie posiada. To pozwala na wstępne zapoznanie się z wiedzą i zainteresowaniami wybranego „nauczyciela”. Poza tym, każdy użytkownik
w momencie oferowania pomocy innym, może przedstawić dowolną ilość „dowodów” posiadanej wiedzy
i doświadczenia, po to, aby przekonać tym swojego potencjalnego „ucznia”. Po drugie, stworzyliśmy także możliwość przesyłania wiadomości do drugiego użytkownika, co znacznie ułatwia komunikację między nimi. Użytkownik – uczeń może w ten sposób osobiście poprosić o pewien dowód, świadczący o posiadanej wiedzy przez użytkownika-nauczyciela w danej dziedzinie. Po trzecie, platforma zawiera widoczny dla wszystkich użytkowników system informacji zwrotnej. W ten sposób mogą oni potwierdzić, polecić i skomentować umiejętności swoich „nauczycieli”. Takie informacje mogą okazać się niezwykle przydatne dla innych.

W jaki sposób zapewniane jest bezpieczeństwo oraz jakość pracy oferowanej przez
e-wolontariuszy?

W celu uniknięcia problemów prawnych, od e-wolontariuszy wymagane jest zaświadczenie o pełnoletności. Użytkownicy mogą wybrać pomiędzy spotkaniem w sieci lub poza nią. Wybór ten zależy wyłącznie od nich, dlatego też Rumuński Bank Czasu nie ponosi za nie odpowiedzialności, co zresztą zostało określone w „Zasadach
i Warunkach”. Bank Czasu poleca natomiast wybór miejsc publicznych, stąd też rozwijana jest współpraca m.in.
z kawiarniami, bibliotekami oraz ośrodkami edukacji nieformalnej. System informacji zwrotnej stanowi najważniejsze narzędzie platformy, jako że ma on zapewnić jakość wymiany wiedzy i umiejętności.

[tłumaczenie z jęz. angielskiego dzięki e-wolontariuszce Magdalenie Kwiatkowskiej]