Angażujące treści, ich atrakcyjna forma, graficzne przedstawienie, np. w formie infografiki – są obecnie kluczem do szybkiego przekazywania informacji w sieci.
Tak zwany marketing treści (content marketing), dobra strategia w social media powinny być stałym elementem działań organizacji pożytku publicznego w sieci (w tym także Twojej!), która przenika obecnie cały świat i wszystkie grupy społeczne.
Pokażemy Wam jakie narzędzia do tego wykorzystywać 🙂
Narzędzia internetowe. Część 1.
PIKTOCHART
Jedno z najprzyjemniejszych, najbardziej intuicyjnych narzędzi do tworzenia infografiki, znajdziesz go prawie w każdym internetowym zestawieniu, jak to które właśnie teraz czytasz.
Jeśli potrzebujesz narzędzia do stworzenia plakatów, prezentacji, raportów, innych ciekawych materiałów Piktochart pozwoli Ci na to bez spędzania długich godzin na zgłębianiu funkcji programów graficznych.
Zalety Piktochart:
■ posiada dużą bazę ciekawych ikon, ramek, szablonów tekstów, zdjęć,
■ oferuje również możliwość wgrywania własnych grafik (pliki do 2MB) – co sprawia, że staje się bardzo uniwersalne,
■ dodając tekst, znajdziesz wiele czcionek (ang. font) obsługujących polskie znaki,
■ infografiki można łatwo publikować i udostępniać w mediach społecznościowych bezpośrednio ze strony Piktochart (wtedy również będą działały hiperłącza, jeśli wykorzystasz tę funkcję),
■ ważną zaletą jest, że projekt infografiki możesz pobrać w formacie przechowywania danych, który zajmuje niewiele miejsca, można go szybko przesyłać do innych i wgrywać z powrotem do Piktochark, co bardzo usprawnia pracę,
■ blog bogaty w użyteczne informacje.
Co irytuje w Piktochart?
Jednym z mankamentów może być dla ciebie fakt, że jest to program anglojęzyczny, więc poszukując ikon we wbudowanej bazie, musisz wykorzystywać słownictwo angielskie, jednak… od czego masz mądrych i ambitnych e-wolontariuszy? :)
Koszty?
Strona występuje w dwóch wersjach: darmowej oraz rozszerzonej „PRO”. Jak na pewno się spodziewasz — darmowa ma pewne ograniczenia, są to:
■ niewielka ilość szablonów gotowych infografik (na pewno się bez nich obejdziesz! Głowa pełna pomysłów daje tam największe możliwości),
■ brak możliwości pobrania pliku w rozszerzeniu .pdf oraz wysokiej jakości .jpge, .png,
■ belka, znak wodny „Piktochatk” przyklejany do dolnej krawędzi naszej infografiki (jeśli bardzo będzie Ci ona wadzić, pomyśl a na pewno znajdziesz skuteczne rozwiązanie tej niedogodności).
Wersja Pro jak pewnie się spodziewasz da Ci możliwość pobierania wysokiej jakości infografik, w tym w .pdf, szereg szablonów oraz brak znaku wodnego.
Dla organizacji pozarządowych oraz w celach edukacyjnych (np. dla klas w szkole) Piktochark oferuje wersję Pro niestety nie bezpłatnie, ale w przeliczeniu na 12 miesięcy za bardzo niewielką kwotę, a efekty, jakie dają, mogą być zaskakujące 🙂
Więcej informacji i formularz zgłoszeniowy znajdziesz tu:
CANVAPojawiająca się w zestawieniach prawie tak samo zawsze, jak pierwsze narzędzie o równie intuicyjnym interfejsie i obsłudze jak Piktochark.
Zalety Canvy:
■ oferuje nam wiele różnych wymiarów dla naszych grafik, dopasowanych do wielu mediów społecznościowych, tak więc znajdziesz tu od razu szablony dla: plakatów, banerów, postów na facebooku, twitterze, instagram, tumblr, pinterest, tła dla fanpage na facebooku, czy nawet albumów muzycznych i okładek e-booków!
■ jeśli i tam nic nie znajdziesz … nie ma problemu, canva pozwala Ci również ręcznie wybrać, ustawić wymiary grafiki, jakie potrzebujesz.
Co irytuje w Canvie?
Niestety dużym kłopotem może być to, że tak jak Piktochart nie ma polskiej wersji językowej oraz bardzo wiele ikon i materiałów z jej bazy jest płatna – co prawda zwykle niedużą kwotę.
Jednak i tu nie musisz się martwić, bo bez problemu możesz załadować własne pliki, a dodatkowo twórcy Canvy świadomi tego, że organizacje pożytku publicznego potrzebują wsparcia ich działań, oferuje im wersje premium bezpłatnie. Trzeba tylko wypełnić odpowiedni formularz, dostępny tu:
Musisz jednak wiedzieć, że wersja rozszerzona nie gwarantuje Ci dostępu do całej bazy grafik Canvy za darmo, część elementów nadal będzie płatna.
CHARTICO
Na koniec pierwszej części zestawienia chcę pokazać Wam narzędzie bardzo proste, minimalistyczne, a jednak bardzo użyteczne i przyjazne dla twórców.
Chartigo pozwala w ciągu kilku minut stworzyć wykres kolumnowy, więc jeśli masz jakieś proste dane, które chcesz szybko opublikować na którymś ze swoich kanałów społecznościowych, nie wahaj się i działaj.
To już koniec. Kolejna część pierwszej lekcji już niedługo – liczę, że do tego czasu zapoznasz się z powyższymi narzędziami.
Miłej zabawy i powodzenia!
Zapisz