Nowy Rok – nowe możliwości! Styczeń to dobry miesiąc na rozpoczynanie nowego – wreszcie pojawia się czas na nowe pomysły i planowanie rzeczy, które chcieliśmy zrobić w poprzednim roku, ale się nie udało. To też świetny czas na ponowne przyjrzenie się programowi wolontariatu prowadzonemu w naszej organizacji i zrobienie z niego czegoś naprawdę super! Dziś mamy dla was 5 wskazówek na ulepszenie programu wolontariatu w NGO.
Niemal każdej organizacji marzy się, aby wolontariusze chętnie ją wspierali i aby postrzegali prowadzony przez nią program wolontariatu jako coś, co daje im mnóstwo satysfakcji, okazji do uczenia się i poczucia sensu działania. Taki program to świetna inwestycja w przyszłość – dzięki niemu wolontariusze częściej są skłonni angażować się długoterminowo, zachęcać do wolontariatu swoich znajomych, a także podejmować się coraz bardziej odpowiedzialnych ról, takich jak chociażby koordynowanie zespołu wolontariuszy.
5 wskazówek na ulepszenie programu wolontariatu w NGO
Stworzenie super programu wolontariatu to proces, który możecie rozpocząć już dziś! Poniżej znajdziecie 5 obszarów, w których możecie ulepszyć program waszej organizacji.
1. Planowanie: rozpocznijcie współpracę, kiedy wszystko będzie zapięte na ostatni guzik
Przygotujcie:
- Regulamin współpracy z wolontariuszami i procedury. Możecie skorzystać ze wskazówek z cyklu współpracy z wolontariuszami.
- Wstępny opis zadań, które chcielibyście zlecić (e-)wolontariuszom. Możesz skorzystać np. z TuDusowego Planera Projektu, albo z pomysłów na zadania, które wolontariusze mogą wykonać przez Internet.
- Szkolenie dla zespołu organizacji, podczas którego omówicie, jakie role będą pełnili (e-)wolontariusze i jakie będą zasady współpracy z nimi.
- Plan wdrożenia (e-)wolontariusza – spis poszczególnych kroków, które pozwolą wolontariuszowi poczuć się dobrze w waszej organizacji.
2. Przygotujcie się na przybycie (e-)wolontariuszy
Kiedy formalności i podstawy będą gotowe, przygotujcie:
- Opis procesu odpowiadania na zapytania ze strony (e-)wolontariuszy. W szczególności ustalcie, kto będzie zajmował się obsługa zapytań. Pamiętajcie, że odpowiedź powinna być szybka, miła i wyczerpująca.
- Opis oczekiwań wobec (e-)wolontariuszy.
- Pomysł na to, jak przygotować zespół organizacji na przyjęcie (e-)wolontariuszy.
- Zestaw zadań dla poszczególnych (e-)wolontariuszy (z opisami).
3. Kultura traktowania (e-)wolontariuszy jako członków zespołu
Kiedy rozpoczniecie współpracę z (e-)wolontariuszami, zwróćcie uwagę na dwie kwestie:
- Komunikację – (e-)wolontariusze powinni być a bieżąco informowani o tym, co dzieje się w organizacji. Ustalcie zestaw najlepszych narzędzi do komunikacji, np. mail, telefon, media społecznościowe.
- Spotkania – (e-)wolontariusze w miarę możliwości powinni uczestniczyć w jawnych spotkaniach zespołu.
4. Rozmyślne koordynowanie: motywowanie (e-)wolontariuszy
Pamiętajcie o:
- Regularnym przekazywaniu informacji zwrotnej i dziękowaniu (e-)wolontariuszom za wykonaną pracę.
- Prowadzeniu szczerych i zaangażowanych rozmów, dzięki którym zacieśniają się więzi pomiędzy zespołem a (e-)wolontariuszami.
- Zwiększaniu zaangażowania (e-)wolontariuszy.
5. Docenianie wolontariuszy: dziękujcie wolontariuszom za ich zaangażowanie
Dziękujcie na czas, stale, w zróżnicowany i spersonalizowany sposób (to nie może być kopiuj-wklej!).
***
Na pewno część z tych obszarów jest w waszej organizacji dobrze zagospodarowana. Zerknijcie jednak, czy gdzieś pojawiają się luki, które można uzupełnić. Na pewno będzie to miało bardzo pozytywny efekt na współpracy z wolontariuszami.
Sprawcie, aby rok 2018 był jeszcze lepszy dla (e-)wolontariatu w waszej organizacji i często korzystajcie z TuDu.org.pl! 🙂
Obrazek: Bich Tran, Pexels, CC0