E-wolontariat
26.10.2018

Sprawdź, jak usprawnić komunikację w social mediach swojej organizacji

W dzisiejszych czasach wszystko rozwija się tak szybko, że nie zawsze jesteśmy w stanie za wszystkim nadążyć. Przygotowaliśmy dla was serię postów na naszym Facebooku z cyklu #TuDuRada. Pojawiają się one zazwyczaj w każdą środę. Każda rada jest trochę inna, ale każda dotyczy działania w Internecie. Regularnie będziemy też uzupełniać je w tym wpisie.

Zainicjuj rozmowę z użytkownikiem

Niekoniecznie pytaniem kawę. Social media dają nam możliwość swobodnej wypowiedzi, ale mało kto odzywa się niepytany (chyba, że jest to kontrowersyjny temat/sprawa/wydarzenie). Zacznij rozmawiać ze swoimi użytkownikami, ponieważ większa ilość komentarzy pozytywnie wpłynie na zasięgi:
 Zadaj pytanie, które będzie ważne z dla Ciebie lub dla Twojego odbiorcy.

 Pytania zadawaj umieszczając je na zdjęciu lub w formie grafiki. Łatwiej będzie je zauważyć.

 Jednorazowo zadaj tylko jedno pytanie. Skonstruuj je tak, aby było krótkie, a odpowiedź na nie nie wymagała napisania długiego referatu.

 Możesz zachęcić użytkowników, aby oznaczali inne strony na FB. Zwróci to na Ciebie uwagę.

 Jeśli pojawią się odpowiedzi w komentarzach, odpowiedz na przynajmniej kilka z nich, aby podkreślić swoją obecność.

Twórz posty dotyczące obecnych wydarzeń

Na pierwszy rzut oka, ta rada wygląda na banalną, bo chyba prawie każdy prowadząc stronę na FB składa życzenia z okazji Świąt Bożego Narodzenia. Ten temat jednak można bardzo mocno rozwinąć. O czym należy jeszcze pamiętać?

 Oprócz Świąt Bożego Narodzenia mamy jeszcze: Wielkanoc, Nowy Rok, Mikołajki i każde inne święto, które może dotyczyć „wszystkich”.

 Jeśli współpracujesz z wolontariuszami, nie możesz zapomnieć o Dniu Wolontariusza, który przypada 5 grudnia

 Lubisz placki ziemniaczane? Ktoś z Twoich odbiorców na pewno je lubi, ale niekoniecznie wie, że również placki ziemniaczane mają swój dzień 13 listopada. Może nie jest to najważniejsza informacja, którą należy przekazać, ale na pewno rozbawi to odbiorców i trochę ich „pobudzi”. Więcej świąt nietypowych szukajcie na www.kalbi.pl.

 Wykorzystaj RTM. Ta metoda wymaga dość dużej kreatywności. Rozwinięcie tego skrótu to Real Time Maketing i chodzi o tworzenie komunikatów odnoszących się do obecnych wydarzeń. Przykład z ostatnich dni znajdziecie tutaj http://bit.ly/2C9wsLg

 Twoja organizacja może organizować zbiórki na FB? Super. Ktoś zorganizował zbiórkę w ramach swoich urodzin i zbiera na rzecz Twojej organizacji? Genialnie! Teraz nie zapomnij złożyć życzeń urodzinowych i przy okazji podziękować za miły gest.

Używaj hashtagów

Hashtag to słowo poprzedzone znakiem #, dzięki czemu mamy możliwość posegregowania swoich treści. Odpowiednio dobrane # na Instagramie oraz Twitterze mogą zdecydowanie poprawić zasięgi. Kilka rad jak ich używać:

 Zawsze zastanów się, jakich # chcesz użyć i nie używaj zawsze tej samej listy. Jeśli nie masz pomysłu na kolejne # zajrzyj tutaj ➡️https://www.tagsfinder.com/pl-pl/

 Jeśli mowa o #, to najczęściej przychodzi nam do głowy Instagram. Pamiętajcie, że możecie tam użyć maksymalnie 30 #, a najlepsze zasięgi będą w zakresie od 11 # do 15 #.

 Jeśli jakiś temat jest dla Ciebie ważny, obserwuj ten # na Instagramie. Będziesz zawsze na bieżąco, ale nie zapominaj o komentarzach i serduszkach do postów pod danym #.

 Warto jednak pamiętać, że # można używać również na Twitterze oraz Facebooku. Niestety w przypadku tego drugiego nie działa to rewelacyjnie.

 Stwórz swój unikalny # i zachęcaj innych do używania go. Dzięki temu będziesz mógł na bieżąco śledzić, co ludzie piszą o Twojej organizacji.

 

Używaj chwytliwych tytułów

I nie, nie chodzi tutaj o to, aby każdy nagłówek był czymś w rodzaju „Nie śpię, bo trzymam kredens” – w końcu ten nagłówek stał się bardzo popularny. Clickbaity (treści, które „się klikają”), choć uważane za prostackie, nadal wywołują pożądane reakcje.

 Stosuj metodę chwytliwych nagłówków, tam gdzie to tylko możliwe: w mailingach, tytułach artykułów, w social mediach.

 Stworzenie chwytliwego tytułu zwiększa szanse na skupienie uwagi naszego odbiorcy, co w dzisiejszych czasach nie jest proste.

 Jakie nagłówki się „klikają”? Mogą to być wyliczanki: „3 powody, dla których warto…”, udzielaj porad: „Czy wiesz jak…?” i wiele innych. Ciekawy poradnik znajdziecie na blogu Artur Jabłoński http://bit.ly/tytuly

 Wymyślaj i testuj. Zobacz, na co reagują Twoi odbiorcy. Testuj różne tytuły, zawsze próbuj stworzyć kilka nagłówków i wybierz najlepszy. Jak sprawdzić, czy się klika? Stwórz konto https://app.bitly.com, skracaj linki i umieszczaj je w miejscach, gdzie ludzie mają kliknąć (udostępniając artykuł ze swojej strony na FB, użyj skróconego linku. Po zalogowaniu się do bit.ly zobaczysz, ilość było przejść na daną stronę).

Używaj emoji

Czym są emoji? To wszystkie znaki graficzne, które powodują, że publikowany przez nas post ma więcej życia. Nie bój się ich i zastanów się, jak jak je wykorzystać do komunikacji w social mediach.
 Ponieważ żaden portal nie oferuje formatowania tekstu, wykorzystaj do tego emoji. Dzięki nim całość jest bardziej czytelna.

 Jeśli tworzysz nagłówek do postu, dodaj do niego emoji dla zwrócenia większej uwagi.

 Gdzie szukać emoji? Polecamy stronę http://bit.ly/2Ogo4vv, na której znajdziecie całe zestawienie emotek. Wystarczy kliknąć i skopiować je z dolnego paska.

 Pamiętaj, że ogranicza Cię tylko kreatywność. Może warto opowiedzieć jakąś historię za pomocą samych znaków?

 

Pokazuj swoich pracowników oraz wolontariuszy

Za każdą inicjatywą stoją ludzie. Z tym stwierdzeniem chyba nikt nie będzie się kłócił. Warto więc uchylić rąbka tajemnicy i pokazać, co się dzieje na zapleczu i kto za tym całym zamieszaniem stoi.
 Posty przedstawiające prawdziwych ludzi i prawdziwe sytuacje cieszą się zazwyczaj większym zaangażowaniem ze strony odbiorów.
 Zadbaj o to, aby zamieszczane zdjęcia były ciekawe i dobrej jakości. Nie bój się kadrować i bawić efektami. Jeśli nie wiesz, jak to robić, polecamy aplikację Snapseed, dzięki której w łatwy sposób ożywisz swoje zdjęcia.
 Pokazuj pracę, dziękuj, doceniaj swoich wolontariuszy i pracowników w mediach społecznościowych. Pamiętaj, aby przy okazji ich otagować, aby nie przeoczyli takiej nowiny.
 Organizujesz dodatkowe spotkania dla wolontariuszy w ramach integracji? Pokaż, w jaki sposób można ciekawie spędzić czas dzięki współpracy z Twoją organizacją.
Przeczytaj też
ikony-publikacje_inne2
Manifest e-wolontariatu
Jesteśmy świadkami momentu, w którym ludzkość, uwolniona od barier przestrzeni, tworzy nowe wzorce zachowań i nowe sposoby rozwiązywania problemów społecznych.
e-wolo_faq 1
10 zasad e-wolontariatu, czyli: Jak organizować wolontariat w sieci?
Zasada 1: E-wolontariat jest dla każdego! Wolontariat w sieci jest nie tylko dla informatyków. Bardzo wiele zadań i projektów e-wolontariackich
e-wolo_faq 1
Korzyści z e-wolontariatu
Dlaczego warto zainteresować się e-wolontariatem? Bo niesie ze sobą mnóstwo korzyści!

Bądź z nami na bieżąco!

Zapisz się do naszego Newslettera, żeby nie przegapić niczego, co publikujemy!