Niebiesko-biały mur z cegieł

Aplikacje obywatelskie, zwane też społecznymi, pomagają nam zwykłym obywatelom, rozwiązywać problemy, z którymi boryka się społeczeństwo. Dziś słów kilka o aplikacjach poprawiających sposób funkcjonowania miast.

 

Jak to działa?

Działanie aplikacji jest bardzo proste. Ściągamy ją na smartfona i czekamy… na stwarzającą niebezpieczeństwo dziurę w drodze, dzikie wysypisko śmieci, powalone drzewo lub inne uprzykrzające życie w mieście i wymagające interwencji zjawisko. Gdy już je zobaczymy, zamiast narzekać lub myśleć, że samo się naprawi robimy zdjęcie, podajemy lokalizację (automatycznie poprzez nawigację GPS) i gotowe!

Zgłoszenie przesyłane jest do urzędu miasta i przekierowane bezpośrednio do osoby odpowiedzialnej, więc nie musimy się zastanawiać, który wydział powinien się zająć sprawą. Niektóre aplikacje pozwalają nawet śledzić postępy prac i informują, gdy zostanie ona już zakończona lub z jakich powodów nie jest to teraz możliwe. I w ten oto sposób zyskaliśmy +100 do e-wolontariusza, przyczyniając się do poprawy jakości życia w naszym mieście. Super, prawda?
Oto kilka przykładów, jak miejskie aplikacje obywatelskie działają w Polsce.


3 kroki po warszawsku

Stworzone przez stołeczny urząd – Miejskie Centrum Kontaktu to, oprócz aplikacji, dedykowany portal internetowy oraz specjalna linia telefoniczna.
Aby dodać zgłoszenie wystarczy: 1. wybrać kategorię (uszkodzenie, drogi, zieleń, śmieci, odśnieżanie itd.) oraz problem, którego dotyczy zgłoszenie, 2. wskazać lokalizację, 3. krótko opisać zdarzenie. Opcjonalnie podać dane (jeśli chcemy być informowani o wynikach) i dodać zdjęcie.
Aplikacja dostępna na platformach: IOS, Android, Windows Phone
http://warszawa19115.pl/


Szczecińskie zgłoszenie zwane alertem

W przypadku Alert Szczecin najpierw decydujemy czy chcemy się zarejestrować, czy przesłać zgłoszenie anonimowo, a następnie wybieramy kategorię: bezpieczeństwo, czystość, drogi/chodniki, komunikacja miejska lub inne, której dotyczy interwencja. Do zgłoszenia, zwanego tu alertem, można dołączyć zdjęcie i podać lokalizację za pośrednictwem GPS lub ręcznie wskazując ją na mapie. Co ważne, zgłoszenie możemy zapisać w pamięci telefonu i wysłać dopiero, gdy będziemy mieć dostęp do Internetu, a następnie monitorować statusy wysłanych już zgłoszeń.
Aplikacja dostępna na platformach IOS, Android, Windows Phone
http://alertszczecin.pl


Naprawmyto.pl w wielu gminach

Serwis stworzony przez trzy organizacje pozarządowe: Fundację Batorego, Laboratorium EE i Pracownię badań i innowacji społecznych Stocznia. Wdrożono go w 12 gminach: Chorzowie, Czerwonaku, Dąbrowie Górniczej, Gminie Puck, Mieście Puck, Lublinie, Łazach, podwarszawskich Markach, Nysie, Przemyślu, Toruniu i Zamościu.
Serwis umożliwia zgłaszanie spraw i usterek wymagających naprawienia m.in. w zakresie infrastruktury, wyglądu lub bezpieczeństwa poprzez stronę internetową dedykowaną danej gminie – www.[nazwagminy].naprawmyto.pl oraz przez smartfon.
Działanie aplikacji jest zbliżone do wyżej opisanych i dla przykładu w Lublinie obecnie jest 1434 zgłoszeń o statusie „otwarte”, 338 w trakcie naprawiania i 6660 naprawionych.

 

Przedstawione aplikacje bezpłatnie, w szybki i łatwy sposób pozwalają na zgłoszenie problemu lub awarii. I choć raz działają lepiej raz gorzej, to warto z nich korzystać, by wpływać na zmianę przestrzeni, w której żyjemy i działamy.
Znacie jeszcze jakieś przykłady miejskich aplikacji? A może już z nich korzystacie? Jeśli tak, to podzielcie się wrażeniami w komentarzach.

 

Grafika z nagłówka by Freepik.com