idea

Crowdfunding, czyli internetowe finansowanie społecznościowe, od kilku lat to jedna z najpopularniejszych metod wspierania projektów. Zasada jest prosta: ty organizujesz kampanię na dedykowanym crowdfundingowi portalu, a osoby popierające twój projekt wpłacają określone kwoty na jego realizację, w zamian za symboliczne nagrody.

Liczy się pomysł

W crowdfundingu wszystko zależy głównie od idei i tego, jak zachęcisz innych ludzi do jej wsparcia. Obecnie za pomocą takiej formy finansowania rozwijane są projekty z różnych dziedzin życia. Od medycyny i zaawansowanych projektów technologicznych, na inicjatywach zaangażowanych społecznie i realizacji zainteresowań kończąc.
Pomysł to pierwszy krok. Należy przeanalizować go w detalach, zastanowić się, komu ma służyć, ile pieniędzy musimy przeznaczyć na jego realizację, jak i kiedy dostarczymy finalny produkt. Na początku wydaje się to łatwe, ale kiedy rozkłada się plan na czynniki pierwsze, widać wiele zależności pomiędzy różnymi etapami wdrożenia go w życie.

Prezentacja

Nie wystarczy kilka słów. Naszym najpotężniejszym zmysłem jest wzrok. Nie bagatelizuj tej informacji i postaw na atrakcyjną prezentację. Niech ci, co go ujrzą, poczują, że jest wart ich czasu i pieniędzy. Zadbaj o stronę wizualną: stwórz grafiki, nagraj filmy. Przygotuj opis. Musi być zrozumiały, dlatego wypunktuj w nim najważniejsze zagadnienia.

W grupie siła

Twój projekt nie powstanie, jeżeli nie skłonisz innych osób do pomocy. To one stoją za twoim sukcesem. Dlatego też na początku poinformuj o nim świat. Bez rozgłosu nic nie osiągniesz, albo zainteresowanie będzie niewystarczające i nie przełoży się na finalizację pomysłu. W dobie Internetu i dynamicznie rozwijających się kanałów social media jest to łatwiejsze. Pisz na Facebooku, wrzucaj zdjęcia na Instagrama, tweetuj, pisz bloga, udzielaj się na forach tematycznych!

Poproś znajomych o pomoc. Ich sieci kontaktów są kolejnym ogniwem, które może ponieść w świat przekaz, że warto wspomóc twoje działania. Jeżeli masz możliwości, spróbuj zainteresować tematem większe firmy, media i blogerów. A nawet jeżeli nie znasz nikogo takiego, nie pozostawaj bierny – pisz do nich, wysyłaj prezentację i mów, co chcesz osiągnąć i po co to robisz. Rozpoznawalne marki w obrębie twoich działań uwiarygodnią projekt i wpłyną na jego widoczność. Sprawdzi się to szczególnie przy np. inicjatywach prospołecznych.

Nie bój się wychodzić z informacjami poza granice kraju. Zainteresuj społeczności innych narodowości i spróbuj zebrać fundusze na zagranicznych portalach przeznaczonych do crowdfundingu. Może uda ci się zdobyć kontakty międzynarodowe, które w przyszłości pomogą przy okazji innych działań.

Nagradzaj i podziękuj

Wszystko poszło super – projekt udało się sfinansować! I tu warto podziękować za pomoc. Popularne w crowdfundingu jest opracowanie kilka pułapów nagród, które będą uzależnione od wpłaconej kwoty. Pamiętaj by różnica pomiędzy każdym z progów była zauważalna. Za najniższe wpłaty możesz np. podziękować imiennie na fanpage’u twojego projektu, albo wysłać specjalnie zaprojektowaną kartkę. Przy wyższych wpłatach możesz np. wysyłać dodatkowe gadżety. Nagrody nie muszą, a nawet nie powinny być kosztowne. Możesz np. zaproponować bilet na udział w wydarzeniu, które organizujesz w ramach projektu albo zorganizować warsztaty dla darczyńców.

I miej na uwadze jedno- dotrzymuj słowa. Obca osoba z końca świata uwierzyła w ciebie i w twój pomysł. Dostrzegła potencjał i dlatego zdecydowała się dołożyć coś od siebie. Jeżeli deklarujesz nagrody za pomoc finansową, zawsze dotrzymuj słowa i je realizuj.

Poniżej znajdziecie kilka aktualnych na dzień dzisiejszy linków do polskich i zagranicznych platform finansowania społecznościowego. Jeżeli w waszych głowach tlą się ciekawe pomysły, ale nie wiedzieliście, jak i gdzie zacząć, to mam nadzieję, że dzięki moim wskazówkom będzie wam łatwiej.
https://polakpotrafi.pl/
https://wspieram.to/
https://odpalprojekt.pl/
https://zrzutka.pl/
https://www.kickstarter.com/
https://www.gofundme.com/
https://www.indiegogo.com/
http://www.crowdfunder.co.uk/