Poprzez wprowadzenie do użycia serwisu czatowego chcieliśmy dotrzeć do młodzieży w kryzysie emocjonalnym (zwłaszcza nastolatków).


Taki sposób komunikacji jest im szczególnie bliski – jest szybki, a ponadto zapewnia maksymalny poziom anonimowości i poufności. Taka alternatywna metoda zapobiegania kryzysowi odciąża instytucje ochrony zdrowia oraz rozwiązuje problem ograniczonych godzin pracy służby zdrowia (serwis czatowy jest dostępny 365 dni w roku). Wolontariusze zachęcają młodych do mówienia o swoich uczuciach, co wpływa pozytywnie na kształtowanie zdrowego stylu życia i zdrowych nawyków. Dostęp do serwisu czatowego jest niezmiernie prosty – poprzez naszą stronę internetową. Odwiedzający stronę muszą się najpierw zalogować, po czym rozpoczynają rozmowę z pierwszym dostępnym wolontariuszem.

Maksymalny czas oczekiwania na zgłoszenie się wolontariusza to 10 minut. Nastolatkowie mogą się łączyć nieograniczoną ilość razy – kiedykolwiek czują się samotni, zrozpaczeni lub gdy myślą o samobójstwie. Nie otrzymują porad co do tego, jak postąpić, lecz uczestniczą w pełnej zrozumienia i pozbawionej uprzedzeń rozmowie, podczas której mają możliwość podzielenia się zmartwieniami. Ponadto mogą uzyskać informacje o innych dostępnych placówkach, działających w danym obszarze problemowym.

Kim są wolontariusze biorący udział w projekcie?

Wolontariusze pochodzą z różnych środowisk. Jedynym ograniczeniem jest wiek – muszą mieć ukończone 18 lat. Aby ubiegać się o wolontariat należy wypełnić specjalny formularz dostępny na życzenie. Wolontariusze najczęściej dowiadują się o serwisie poprzez ogłoszenia na uniwersytecie lub za pośrednictwem mediów. Niejednokrotnie słyszą też o projekcie od swoich przyjaciół i znajomych.

Do kogo ten projekt jest skierowany? Kto jest jego odbiorcą?

Grupą docelową są osoby w kryzysie emocjonalnym i ich bliscy. Jednak biorąc pod uwagę, że głównymi użytkownikami internetu są młode osoby, faktyczną grupę odbiorczą stanowią młodzi w wieku 17-23 lat. Projekt daje także szansę ekspatriantom rozmawiania o uczuciach w ojczystym języku.

W jaki sposób sprawdzane są kompetencje wolontariuszy przed rozpoczęciem współpracy?

Po dniu wstępnej selekcji, wszyscy zainteresowani wypełniają formularz motywacyjny. Następnie dwóch niezależnych rekruterów przeprowadza rozmowy kwalifikacyjne. Kolejny etap to 30 godzin szkolenia teoretycznego i praktycznego. Po ukończeniu szkolenia, każdemu kandydatowi zostaje przypisany opiekun, który uważnie śledzi ich prace przez pierwsze dwa miesiące. Po każdym etapie następuje selekcja kandydatów. Na końcu ich praca zostaje poddana ocenie przez doświadczonych wolontariuszy. Wszyscy ci, którzy z powodzeniem ukończą kolejne etapy, podejmują pracę jako wolontariusze w projekcie.

W jaki sposób zapewnione jest bezpieczeństwo oraz jakość pracy wolontariuszy?

Szanujemy anonimowość zgłaszjących się po pomoc, jak również anonimowość wolontariuszy. Ci ostatni nigdy nie podają swoich prawdziwych imion na czacie. Wszyscy używamy tego samego imienia (Vanja) jednocześnie informujemy rozmówcę, że pod tym imieniem kryje się w rzeczywistości grupa wolontariuszy. Wolontariusze nigdy nie pełnią dyżuru sami – zawsze w towarzystwie przynajmniej jeszcze jednej osoby. Jakość przeprowadzonych rozmów poddawana jest ocenie kierownika zmiany oraz koordynatorów projektu. Comiesięczne spotkania sprzyjają wymianie dobrych praktyk i doświadczeń. Nadzór z zewnątrz jest potrzebny w sytuacjach, gdy problemy wykraczają poza nasze kompetencje.

Nazwa organizacji: Serce. Centrum wsparcia psychologicznego i przeciwdziałania samobójstwom.

Nazwa projektu: wsparcie psychologiczne i przeciwdziałanie samobójstwom przy użyciu serwisu czatowego jako sposób poprawienia zdrowia psychicznego młodzieży w Autonomicznej Prowincji Vojvodiny.

[Tłumaczenie wykonała e-wolontariuszka – DZIĘKUJEMY!!!]