13196-NOWITS

Jeżeli powiem ” identyfikacja wizualna”, co Wam przychodzi na myśl? Logo!? Też, ale co jeszcze? Może kolory, do tego jakieś czcionki. Według Wikipedii to:

podstawowe narzędzie, służące kreowaniu wizerunku marki firmy na rynku. Termin ten określa ogół symboli i zachowań stosowanych w firmie w celu uzyskania czytelnej i spójnej identyfikacji rynkowej i wyróżnienia jej spośród konkurencyjnych marek

Ogólnie trudne i skomplikowane rzeczy graficzne. W tym wpisie rozwieję wątpliwości, że wcale nie jest to takie straszne. Udowodnię Wam, że warto stworzyć sobie taki dokument, ale przede wszystkim pokażę metody, jak to zrobić nie mając specjalistycznego oprogramowania. Na wszystko są metody.

Jeśli jednak jesteś profesjonalistą, ten wpis nie jest dla Ciebie. Ma być prosto, łatwo i przyjemnie, ale przede wszystkim za darmo i bez specjalistycznej wiedzy.

Jeśli poświęcicie trochę czasu na stworzenie takiego dokumentu, obiecuję, że ułatwi to Wam pracę w organizacji. Do tego wszystkiego Wasz przekaz pojawiający się na stronie internetowej, czy w social mediach będzie spójny. Teraz już nikt nie będzie miał wątpliwości, że Wy to na pewno Wy.

Zaczynamy

Zanim przystąpimy do tworzenia konkretnych elementów, musimy się zastanowić, gdzie będziemy je przechowali. Nie, nie powinien to być jeden z komputerów w organizacji, do tego zabezpieczony hasłem. Ponieważ naszym głównym celem jest, aby wszystkie komunikaty miały wspólny mianownik, warto zadbać o to, żeby wszyscy członkowie organizacji mieli dostęp do elementów identyfikacji wizualnej. Co możemy wykorzystać:

  • Google drive – bezpłatny dysk od Google o pojemności 15 GB. Aby z niego korzystać, wystarczy posiadać konto Google. Możecie stworzyć wspólne konto dla Waszej organizacji lub skorzystać z dysku jednej z osób. Bez problemu podzielicie się dostępem do dysku z innymi osobami.
  • Dropbox – jeden z bardziej popularnych dysków internetowych. Jest doskonałym narzędziem do dzielenia się i pracy na plikach przez wiele osób. Niestety, w wersji bezpłatnej otrzymamy tylko 2 GB miejsca.
  • Onedrive – usługa chmury oferowana przez Microsoft. Tutaj otrzymujemy na start 5 GB miejsca, ale bez problemu powiększymy ilość miejsca na dysku, polecając usługę innym osobom. Bardzo wygodny do pracy na dokumentach.

Oczywiście to nie są wszystkie możliwości, jakie znajdziemy w internecie, ale ponieważ artykuł nie jest o tym, po więcej informacji odsyłam Was do artykułu na Fotopolis. Znajdziecie tutaj zestawienie 17 wirtualnych dysków. Jest w czym wybierać.

 

Identyfikacja wizualna krok po kroku

Logo

To chyba jeden z najważniejszych elementów każdej marki (tak, wy jako organizacja też jesteście marką. Co prawda nie w ujęciu komercyjnym, ale funkcjonujecie w świadomości swoich odbiorców). Myśląc o największych markach, od razu widzimy ich logotypy. Nawet wśród NGO. Co widzicie przed oczami, gdy pomyślicie o Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy? Oczywiście, że serduszko z napisem WOŚP. Z tego właśnie względu logo jest tak ważne. Warto zwrócić uwagę, aby pojawiało się na materiałach związanych z Waszą organizacją. Tutaj zatrzymamy się na dłużej, bo logo nie jedno ma imię:

  • Wektory/krzywe – jest to format, który powinna mieć każda marka. Oczywiście na co dzień ciężko jest go wykorzystać nie mając specjalistycznych programów, więc dlaczego jest tak ważny? Ponieważ plik zapisany w ten sposób posiada inny zapis (nie jest zbiorem pikseli, a zapisem matematycznym w układzie), dzięki któremu powiększymy nasz znak w nieskończoność, bez utraty jakości (nie będą widoczne piksele). Dzięki temu będziemy mogli go wygrawerować, wypalić, wyciąć i zrobić wszystkie super motywy na gadżetach.
  • JPEG – najbardziej standardowy plik jakiego używamy na co dzień. W tym wypadku logo będzie zamknięte w prostokącie, przez co zobaczymy też białe tło, które niekoniecznie zawsze jest nam potrzebne.
  • PNG – na pierwszy rzut oka może się niczym nie różnić od JPEG, ale tak nie jest. Bardzo ważną cechą tego formatu jest możliwość uzyskania przezroczystości oraz usunięcie białego tła. Dzięki temu możemy nanieść nasze logo na każde zdjęcie, nie przejmując się, że będzie pod nim widoczna biała plama. W tym wypadku charakterystyczne jest tło w postaci szaro-białej kratownicy. 
    Oczywiście super, jeśli posiadacie taki plik. Co jednak zrobić kiedy ich nie ma? Można to zrobić w PowerPoint. Tutaj znajdziecie instrukcję jak. Oczywiście dokonacie tego też w każdym innym programie graficznym takim jak GIMP czy Photoshop. Jeśli uporaliście się już z tłem, warto zrobić dwie wersje w PNG:

    • Kolorową – czyli po prostu logo bez tła.
    • Białą – czasami ze względów estetycznych lepiej wygląda białe logo. Dotyczy to przeważnie zdjęć, które mają wiele kolorów, lub takich, w których tło jest bardzo zbliżone do naszej kolorystyki.
  • Elementy charakterystyczne – jeśli Wasze logo posiada jakiś specyficzny znak lub ikonę, warto pomyśleć nad wydzieleniem takiego elementu. Nie zawsze potrzebny jest cały napis. W przypadku TuDu możemy wydzielić tzw. „ptaszka”. Dzięki temu wykorzystujemy tylko ten element, bez konieczności umieszczania na zdjęciu całego napisu.

Kolorystyka

Tworząc materiały graficzne mamy dwie możliwości: albo staramy się za każdym razem wybrać z palety podobny kolor, albo zapisujemy sobie wszystkie kolory, które możemy wykorzystać, specjalnym kodem. Potem wystarczy go skopiować, wkleić w odpowiednie miejsce i wuala.

Dla wyjaśnienia, każdy kolor używany w grafice ma swój konkretny kod. Może być wyrażony jako CMYK (do druku), RGB (monitory), HEX (na stronach www). Najbardziej uniwersalny w stosowaniu jest kod HEX (zawsze poprzedzony jest znakiem #). Jak się dowiedzieć, jakie kolory zostały użyte w naszym logo lub na materiałach graficznych? Bardzo łatwo. Wchodzicie na stronę Color Picker online, ładujecie zdjęcie, najeżdżacie myszką na miejsce, z którego chcecie pobrać kolor, klikacie i pokazują Wam się kody. Skopiujcie je do dokumentu tekstowego i zamieśćcie na dysku. Oczywiście nie muszą to być tylko kolory użyte w logo. Najlepiej, gdy zbierzecie wszystkie kolory używane w rożnych materiałach.

 

Krój pisma

Jak doskonale wiemy, każdy tekst ma jakiś określony font, który ma swoją charakterystyczną nazwę. Niezależnie od tego, czy do robienia grafik używacie Canvy, czy też innego programu, określcie, jakie fonty są dopuszczalne. Nie musi to być jeden krój, ale warto, żeby w przekazach był powtarzalny motyw.

Ja ze swojej strony mogę Was tylko prosić, abyście nie wykorzystywali fontu Comic Sans – jest uważany za dość obciachowy i lepiej go unikać, bo mało kto traktuje go z szacunkiem i powagą. Pamiętajcie też o zasadzie, jaka obecnie obowiązuje: less is more, co w wolnym tłumaczeniu oznacza: mniej znaczy więcej. Odłóżcie więc na bok wszystkie bardzo „strojne” fonty.

Motywy do wykorzystania

My wykorzystujemy konkretny motyw, kiedy np. informujemy na FB o nowym zadaniu, które pojawiło się w bazie TuDu.org.pl. Wspólnym motywem dla wielu elementów są również nasze tudusowe ludki. Warto, aby takie elementy również znalazły w tworzonej bazie. Zdecydowanie przyspieszy to pracę.

Cała reszta

Jeżeli korzystacie z Canvy, umieśćcie wszystkie grafiki w tym narzędziu. W wersji PRO możecie też wgrać kolory i własne fonty. Jeśli posiadacie status OPP, możecie skorzystać z Canva for non-profits. My czekamy na weryfikację naszych dokumentów, a jeśli się uda, to niezwłocznie to dla Was opiszę, przy okazji omawiając różne funkcje.

Elementy wymienione do tej pory to tylko pewne składowe. Jeśli już utworzycie sobie miejsce do gromadzenia grafik, dorzućcie tam wszystkie pozostałe elementy graficzne, takie jak:

  • Projekt wizytówki,
  • Papier firmowy,
  • Projekt ulotki,
  • Plakaty,
  • Itp.

Przeważnie w organizacji pracuje więcej niż jedna osoba. Dzięki przygotowaniu pliku w ten sposób, każdy przygotowany materiał będzie wyglądał tak samo i nie będzie trzeba niczego szukać ani się domyślać. Pomyślcie też, o ile łatwiej będzie współpracować z e-wolontariuszami. Wystarczy, że udostępnicie tylko link, a oni będą mieli dostęp do wszystkich informacji.

Zainteresował Was ten temat? Sprawdźcie koniecznie artykuł na Idea Grafika. Znajdziecie tutaj 25 bardzo ciekawych przykładów identyfikacji wizualnych, stworzonych na potrzeby firm. Może znajdziecie tutaj inspirację.

Zadanie dla wolontariusza

Zadania graficzne to jedne z częściej podejmowanych zadań na TuDu. Nie powinniście mieć problemów z uzyskaniem rozwiązania. Jakie zadania możecie zlecić wolontariuszom?:

  • Identyfikacja wizualna – czyli wszystko, co opisane w tym artykule. Zadanie może brzmieć strasznie na pierwszy rzut oka, więc podeprzyjcie się tym wpisem, aby wolontariusz wiedział, że to nic trudnego.
  • Stworzenie logo – dość często pojawiające się zadanie. Jeśli zdecydujecie się na zamieszczenie go, pamiętajcie aby określić, jakie pliki chcecie otrzymać.
  • Określenie kolorystyki/fontów – jeśli nie macie czasu, aby uporządkować te informacje – poproście wolontariusza.
  • Stworzenie motywu – jeśli chcecie mieć ciekawy motyw na wpisy do social media, poproście wolontariusza o stworzenie go. W tym wypadku na pewno przydana będzie wasza identyfikacja i zgromadzone informacje.

 

Czekamy na Wasze zadania na TuDu.org.pl.