Z jednej strony dotknął nas w Polsce kryzys dobroczynności, a z drugiej widzimy rosnące zapotrzebowanie na wolontariuszy w trzecim sektorze – jak wyjść z impasu? Jednym z rozwiązań jest wolontariat hybrydowy i internetowy, który wykorzystuje potencjał chętnych do pomocy z całego kraju.
Ostatnie badania – m.in. raport Szlachetnej Paczkiotwiera się w nowej karcie – pokazują, że potencjał dobroczynności wśród Polaków spada, zwłaszcza ze względu na ograniczenia spowodowane pandemią. Poza tym, coraz mniej pieniędzy przeznaczamy na wsparcie organizacji dobroczynnych, rzadziej też podejmujemy się aktywności związanych z wolontariatem.
Mniejsza aktywność pozostawia pracowników stowarzyszeń i fundacji bezradnymi, ponieważ bez pomocy wolontariuszy nie mogą realizować w pełni swoich celów statutowych. Wydaje się, że wiele organizacji społecznych nie wie, jak szukać i jak angażować wolontariuszy.
W świetle ogromnych potrzeb trzeciego sektora, Fundacja Dobra Sieć, aktywny popularyzator wiedzy o e-wolontariacie, chce przybliżyć ideę e-wolontariatu – wolontariatu prowadzonego przez internet – oraz dać praktyczne narzędzia do jego wdrożenia.
Co potrafią e-wolontariusze?
Na formę internetowego lub hybrydowego wolontariatu decydują się ci, którzy cenią daną organizację, ale – z różnych powodów – nie mogą pomagać na miejscu. Niektórzy chcą zdobyć doświadczenie w interesujących ich obszarach, jak marketing, grafika, języki obce. Co potrafią e-wolontariusze?
- pasjonują się grafiką i chętnie pomogą w stworzeniu logotypu, ulotki albo plakatu promującego wydarzenie;
- piszą teksty specjalistyczne i reklamowe;
- zajmują się prowadzeniem profili w social mediach;
- posługują się językami obcymi, więc mogą przetłumaczyć artykuł czy mail;
- znają się na programach do edycji wideo;
- a przede wszystkim mają przeróżne doświadczenia i pomysły, które chętnie wykorzystają pomagając danej organizacji.
Jak zacząć?
Bez wątpienia potrzeba czasu i starań, aby pozyskać wolontariuszy. W przypadku tych internetowych i hybrydowych warto postawić na widoczność w Internecie: regularna publikacja ogłoszeń na ngo.pl oraz skorzystanie z profili na social mediach wraz z prośbą o udostępnienie ogłoszenia przez zaprzyjaźnione fundacje i stowarzyszenia.
Warto zajrzeć do poradnika GoodWillBox, w którym autorzy dają szczegółowe wskazówki o pierwszych krokach w pozyskiwaniu wolontariuszy.
→ Poszukiwanie e-wolontariuszy dla organizacji pozarządowych. 5 ważnych wskazówek
Dlaczego warto się przełamać?
E-wolontariat nadal pozostaje nieodkrytym obszarem trzeciego sektora w Polsce. Wciąż niewiele organizacji decyduje się na współpracę zdalną z wolontariuszami – często dlatego, że boją się rozmytej odpowiedzialności za powierzone zadania, braku zaangażowania, nie wierzą w relacje budowane przez Internet. Chcemy pokazać, że warto podjąć ryzyko i rozpocząć aktywne poszukiwanie wolontariuszy przez Internet.
Historia takich projektów, jak Wikipedia czy Librivox są dowodem ogromnego sukcesu e-wolontariatu. Ale i w skali kraju pojawiają się inicjatywy, które warto obserwować. Ostatnio Muzeum Auschwitz Birkenau ogłosiło inicjatywę, w ramach której zaprasza do współpracy hybrydowej osoby zainteresowane historią II wojny światowej (http://www.auschwitz.org/iab-zaangazuj-sie/wolontariat/otwiera się w nowej karcie).
Jeżeli reprezentujecie organizację dobroczynną i chcecie dowiedzieć się więcej o e-wolontariacie, zachęcamy do zapisów na bezpłatny kurs mailingowy „E-wolontariat krok po kroku” (https://minikurs.e-wolontariat.pl/otwiera się w nowej karcie). Dowiecie się z niego, o co zadbać podczas organizowania współpracy w ramach e-wolontariatu, gdzie szukać e-wolontariuszy i jak zadbać o to, żeby ta współpraca była satysfakcjonująca.
Powyższy artykuł autorstwa Adrianny Kaczmarek ukazał się również na łamach ngo.pl: Szansa dla NGO: e-wolontariat – niewykorzystany potencjał internetowych wolontariuszy – Artykuł – ngo.pl