Razem z końcem kwietnia upływa termin składania przez podatników deklaracji o uzyskanych dochodach, znaną jako PIT . Każdy podatnik może przekazać 1% podatku na wybrana przez siebie Organizacje Pożytku Publicznego. 1% wydaje się być jakąś mało zawrotną sumą, ale w 2016 roku dzięki tej darowiźnie udało się przekazać dla OPP aż 660 mln zł. To już brzmi zdecydowanie lepiej, prawda? Jeżeli jeszcze nie rozpoczęliście akcji promocyjnej w ramach 1 procenta, to jest to ostatni moment, aby to zrobić. Na szczęście wiele osób odkłada decyzje o rozliczeniu się z Urzędem Skarbowym na ostatnia chwilę, więc macie jeszcze bardzo duże szanse, aby pozyskać dodatkowe środki na Wasze działania. Tylko jak to zrobić, żeby przekonać jeszcze więcej osób do przekazania swojego 1%, a dodatkowo nie wydać na to dużo pieniędzy? Z pomocą czeka nasza baza ponad 1500 e-wolontariuszy. Tylko jak się do tego zabrać?
Określcie cel
Na samym początku warto określić cel zbiórki. Dzięki temu dużo łatwiej będzie namówić potencjalnych darczyńców, aby przekazali nam swój 1%. Dlaczego? Każdy z nas lubi się z czymś identyfikować i mieć świadomość, że dokłada swój grosz dla istnej dla niego sprawy. Zamiast komunikować, że zbieramy na pomoc dla zwierząt, lepiej jest powiedzieć co dokładnie osiągniemy zbierając daną kwotę. Dobrym przykładem jest Fundacja Kot. Na swojej infografice bardzo konkretnie przedstawiają swój cel.
Post udostępniony przez Fundacja Kot 💚 (@fundacja_kot)
Jeżeli jeszcze nie określiliście swojego celu, to długopisy i kartki w dłoń. Zróbcie burzę mózgów i przegadajcie wspólnie różne pomysły.
Mam cel i co dalej?
W kolejnych działaniach z pomocą czeka na Was pond 1500 e-wolontariuszy na tudu.org.pl. Mamy dla Was kilka podpowiedzi jakich działań mogą się podjąć.
- Pomysł na promocję – gdy już mamy cel, kolejna rzeczą, na której warto się skupić to opracowanie strategii realizacji go. Podejmując się jakichkolwiek działań promocyjnych, warto zastanowić się jaki charakter ma to przybrać. Smutny, wesoły, a może wzruszający i łapiący za serca? Trzeba też zastanowić się jakie kanały komunikacji będziecie wykorzystywać. W tym wszystkim może Wam pomóc e-wolontariusz, który opracuje lub podpowie Wam ogarnąć te wszystkie zagadnienia, aby miało to przysłowiowe „ręce i nogi”.
- Napisanie ciekawego artykułu/wysyłka informacji prasowej – jeśli nie czujecie się na siłach, aby samodzielnie zasiąść przed komputerem i napisać ciekawy artykuł o Waszej Fundacji i celu jaki Wam przyświeca w ramach akcji 1%, warto poprosić o to kogoś kto się na tym zna. Pamiętajcie jednak, że wolontariusz, który podejmie się napisania takiego tekstu, może nic nie wiedzieć o Waszej Organizacji, więc musicie mu dać jak najwięcej materiałów i wskazówek. Innym pomysłem z zakresu pisania jest poproszenie o napisanie informacji prasowej i rozesłanie jej do mediów. Ta forma może okazać sie bardzo skuteczna w działaniach lokalnych.
Zobacz
- Grafiki promujące – macie dożo pomysłów, ale brak talentu plastycznego? Skorzystajcie z wiedzy i doświadczenia kogoś e-wolontariusza. Poproście o stworzenie ciekawej infografiki, plakatu, ulotek czy innych rzeczy graficznych niezbędnych w promocji. Pamiętajcie, że im atrakcyjniejsza forma wizualna, tym bardziej będzie przekuwała uwagę. Dlatego warto poprosić o to kogoś kto się na tym zna.
- Działania w Social Media – Social Media jest wspaniałym narzędziem. Prawie każdy z nas posiada konto na Facebooku i korzysta z niego prawie codziennie. Wydaje się więc to świetnym rozwiązaniem. Pamiętajcie jednak o tym, że źle poprowadzone działania mogą nie przynieść żadnych rezultatów.
- Film promujący – ciężko jest zdalnie nakręcić film. Na szczęście do nakręcenia filmu, w całkiem niezłej jakości wystarczy nam telefon komórkowy lub aparat cyfrowy.. Pomyślcie nad scenariuszem krótkiego spotu promującego, a montaż zlecicie e-wolontariuszowi. Proste, prawda?
- Wysyłka newslettera lub SMSów – jeżeli posiadacie bazę, którą możecie wykorzystać to dobrym rozwiązaniem będzie z niej skorzystać. Możecie poprosić naszych wolontariuszy o przygotowanie i wysyłkę ciekawego newslettera, a jeżeli macie bazę nr komórkowych również o wysyłkę wiadomości tekstowych. Pamiętajcie jednak, że aby skorzystać z bazy musicie mieć zgodę od właścicieli mailów i nr telefonów na wysyłkę tego typu informacji.
To zapewne się są wszystkie pomysły w jaki sposób możecie skorzystać z pomocy e-wolontariuszy w zbiórce środków z 1%. Opcji jest naprawdę wiele. Teraz to wy musicie zrobić ten pierwszy krok i umieścić zadanie na TuDu. Jak to zrobić? Zalogujcie się na naszym portalu tudu.org.pl. Rejestracja to standardowa procedura. Po zalogowaniu zamieszczacie zadanie, rozpisując je na 3 części:
- Cel – tutaj wpisujecie cel swojego zadania, czyli co chcemy osiągnąć. Jeżeli oczekujecie ułożenia strategii, to Waszym celem jest np. opracowanie strategii komunikacji akcji 1% w mediach społecznościowych
- Zakres obowiązków – tutaj musicie wypisać wszystkie niezbędne informacje na temat zadania. Jeżeli zlecacie grafikę, to jest to miejsce na określenie do czego ona będzie (komputer, druk), czy oczekujecie całego pomysłu, cy może macie jakiś pomysł i trzeba go tylko wykonać. Pamiętajcie o załączeniu pliku z Waszym logo
- Forma rozwiązania – pozostając przy plikach graficznych określacie, że potrzebujecie to w określonym rozmiarze i konkretnej formie pliku.
Kiedy już Wasza kampania odniesie zakończy się sukcesem, pamiętajcie o trzech rzeczach. Podziękujcie wolontariuszom, którzy dla Was pracowali. Możecie to zrobić przez nasz portal, ale na pewno będzie im miło, jeżeli prześlecie to do nich w formie pisemnej. Kolejnymi osobami, którym należą się podziękowania są Wasi darczyńcy. Na koniec warto też pokazać jakie działania podjęliście dzięki zebranej kwocie. Bądźcie transparentni. Dzięki temu istnieje duża szansa, że za rok weprą Was te same osoby.