Bieg przełajowy

Opracowujemy dla was projekty zamieszczane na Tudu, które aż się prosi podzielić na mniejsze i krótsze zadania. Znacznie ułatwia to ich przeglądanie i rozwiązywanie przez e-wolontariuszy. Mamy nadzieję, że takie częściowe gotowce przyspieszą edytowanie zadań i ułatwią życie korzystającym z e-wolontariatu organizacjom społecznym. 

Naszą serię kontynuujemy z  popularnym projektem, jakim jest prowadzenie bloga organizacji. Poniżej opisujemy przykładowy proces, jaki warto przejść, chcąc wypracować konkretne wytyczne dla e-wolontariuszy.

Blog

Krok 1: Stwórz projekt na TuDu, w którym opiszesz, na czym polega i co ma na celu całe działanie, czyli w tym przypadku prowadzenie bloga organizacji społecznej czy grupy nieformalnej działającej na rzecz rozwiązywania problemów społecznych.

Krok 2: Dodaj krótki opis, w którym zawrzesz cel(e) projektu. Wolontariusze pomagają organizacjom społecznym, kiedy widzą sens swoich działań – kiedy mają świadomość, że ich działanie komuś pomoże lub zmieni coś na lepsze. Dlatego na wstępie opisz krótko dlaczego i dla kogo twoja organizacja prowadzi bloga. Warto również dodać czym zajmuje się twoja organizacja i co się dzięki niej zmienia na lepsze.

 

Zanim zaangażujesz do realizacji zadań e-wolontariuszy, warto żebyś sam/a odpowiedział/a sobie na pytania:

  • Jakie są cele bloga?
  • Do kogo jest adresowany?
  • Jaka  jest lub będzie częstotliwość zamieszczania artykułów?
  • Kto będzie pisał artykuły? Czy autorami będą e-wolontariusze?
  • Jakie będą źródła informacji zamieszczanych na blogu? (Warto zrobić listę przydatnych linków)
  • Czy e-wolontariusze będą odpowiedzialni za wyszukiwanie informacji, czy dostaną gotowy pakiet do ubrania w słowa?
  • Jaką planujesz długość postów (orientacyjnie)?
  • Jakie będzie źródło ilustracji? (Polecamy materiały na wolnych licencjach)

Warto również zaplanować krótkie szkolenie dla e-wolontariuszy dotyczące SEO – optymalizacji witryn internetowych pod kątem wyszukiwarek. Jeśli sam/a nie znasz się na tym wystarczająco dobrze, zaplanuj to jako odrębne zadanie na TuDu. 

SEO – przewodnik dla początkujących: podstawy | Centrum wyszukiwarki Google

Krok 3: Wymyśl dobry tytuł projektu

Tytuł to pierwsza informacja, jaką widzą wolontariusze, dlatego musi być „chwytliwy”. Tytuły brzmiące „Strona www”, „Szablon w WordPressie”, czy „Poszukujemy programisty” nie są dobre. Zamiast nich wybierz tytuł, który jasno informuje, czego dotyczy zadanie, na przykład: “Prowadzenie bloga Fundacji Biegam bo muszę”

Krok 4: Podziel projekt na konkretne mikro-zadania do wykonania przez e-wolontariuszy. Każde zadanie wpisz osobno w formularzu na portalu TuDu (nie ciurkiem, jako elementy opisu projektu, ale dodając i edytując każde po kolei niezależnie!):

Poniżej podajemy przykładowe zadania dotyczące prowadzenia bloga, oczywiście do modyfikacji w zależności od twoich potrzeb. Zakładamy, że wasz blog już istnieje pod wybranym adresem, a szukacie tylko kogoś, kto będzie tworzyć i/lub wprowadzać na niego treści:

  1. Stworzenie harmonogramu z pomysłami na artykuły na bloga na najbliższy kwartał
  2. Wyszukanie materiałów dotyczących pozytywnego wpływu biegania na zdrowie oraz zredagowanie artykułu na bloga na ten temat 
  3. Wyszukanie materiałów dotyczących pozytywnego wpływu biegania na sylwetkę oraz zredagowanie artykułu na bloga na ten temat 
  4. Wyszukanie materiałów dotyczących pozytywnego wpływu biegania na życie towarzyskie i poprawę kontaktów społecznych osób biegających oraz zredagowanie artykułu na bloga na ten temat 
  5. Zredagowanie serii trzech krótkich artykułów na bloga promujących nadchodzący bieg przełajowy po Lesie Stockim.

Krok 5: Opisz zakres obowiązków przy każdym mikro-zadaniu, na przykład przy zadaniu: “Zredagowanie serii trzech krótkich artykułów na bloga promujących nadchodzący bieg przełajowy po Lesie Stockim”.Las

Redagując zadanie natomiast warto zawęzić zakres pracy e-wolontariuszy i prosić ich o konkret wykonalny w kilka godzin, na przykład:

  • zapoznanie się z materiałami informacyjnymi o biegu dostarczonymi przez naszą Fundację
  • wyszukanie informacji o Lesie Stockim, jego topografii i malowniczych miejscach
  • wyszukanie fotografii z Lasu Stockiego ukazujących jego malowniczość
  • napisanie posta o długości ok. 300 słów dotyczącego biegu z zaproszeniem do udziału  (+ link do rekrutacji)
  • napisanie posta o długości ok. 300 słów dotyczącego biegu z krótką historią dotychczasowych edycji biegu (na podstawie materiałów  dostarczonych przez Fundację)  (+ link do rekrutacji)
  • napisanie posta o długości ok. 300 słów zachęcającego do rozpoczęcia przygody z bieganiem przełajowym i przypominającego o możliwości wzięcia udziału w biegu przełajowym (+ link do rekrutacji)

Aby móc Wam pomóc w tworzeniu treści na bloga, e-wolontariusz potrzebuje dokładnych wytycznych. W opisie zadania odpowiedzcie dodatkowo na następujące pytania:

  • Do kogo w szczególności adresowane mają być artykuły? Do stałych odbiorców twoich działań? Do młodzieży, rodzin z dziećmi, seniorów? 
  • Jakim językiem zazwyczaj komunikujesz się z odbiorcami bloga/swoich działań? (formalny, swobodny, etc.)
  • Poproś e-wolontariuszy o podanie źródeł grafik i fotografii oraz przypomnij, że muszą być to tzw. otwarte materiały (np. dostępne na licencjach Creative Commons)
  • Dodaj informację o terminie realizacji i kontakt do osoby, która odpowie na ewent. pytania e-wolontariuszy
  • Upewnij się, że stworzyłeś/aś już stronę z regulaminem biegu i opcją zapisania się 🙂 

Dzięki tak dokładnemu opisowi e-wolontariuszom łatwiej będzie ocenić, jaki nakład pracy i jakie umiejętności są wymagane do wykonania tego zadania.

Przejdź podobną ścieżkę z każdym kolejnym zadaniem wymienionym w Kroku 4.

Krok 6: Opublikuj mikro-zadania na TuDu

Kiedy masz już gotowy szczegółowy opis zadań, możesz je opublikować na TuDu. Aby opublikować zadania:

  • Zaloguj się na konto swojej organizacji na TuDu. Kliknij w zakładkę „Moje zadania”, a następnie w pomarańczowy przycisk „Dodaj zadanie” i wypełnij formularz. Przejdź tę ścieżkę z każdym zadaniem po kolei!

Jeśli twoja organizacja jeszcze nie ma konta na TuDu, załóż je, klikając w pomarańczowy przycisk z napisem „Organizacja”, znajdujący się na stronie głównej TuDu pod formularzem logowania (możesz też zerknąć do tego artykułu).