Opracowujemy dla was projekty zamieszczane na Tudu, które aż się prosi podzielić na mniejsze i krótsze zadania. Znacznie ułatwia to ich przeglądanie i rozwiązywanie przez e-wolontariuszy. Mamy nadzieję, że takie częściowe gotowce przyspieszą edytowanie zadań i ułatwią życie korzystającym z e-wolontariatu organizacjom społecznym.
Naszą serię kontynuujemy z popularnym projektem, jakim jest prowadzenie bloga organizacji. Poniżej opisujemy przykładowy proces, jaki warto przejść, chcąc wypracować konkretne wytyczne dla e-wolontariuszy.
Krok 1: Stwórz projekt na TuDu, w którym opiszesz, na czym polega i co ma na celu całe działanie, czyli w tym przypadku prowadzenie bloga organizacji społecznej czy grupy nieformalnej działającej na rzecz rozwiązywania problemów społecznych.
Krok 2: Dodaj krótki opis, w którym zawrzesz cel(e) projektu. Wolontariusze pomagają organizacjom społecznym, kiedy widzą sens swoich działań – kiedy mają świadomość, że ich działanie komuś pomoże lub zmieni coś na lepsze. Dlatego na wstępie opisz krótko dlaczego i dla kogo twoja organizacja prowadzi bloga. Warto również dodać czym zajmuje się twoja organizacja i co się dzięki niej zmienia na lepsze.
Zanim zaangażujesz do realizacji zadań e-wolontariuszy, warto żebyś sam/a odpowiedział/a sobie na pytania:
- Jakie są cele bloga?
- Do kogo jest adresowany?
- Jaka jest lub będzie częstotliwość zamieszczania artykułów?
- Kto będzie pisał artykuły? Czy autorami będą e-wolontariusze?
- Jakie będą źródła informacji zamieszczanych na blogu? (Warto zrobić listę przydatnych linków)
- Czy e-wolontariusze będą odpowiedzialni za wyszukiwanie informacji, czy dostaną gotowy pakiet do ubrania w słowa?
- Jaką planujesz długość postów (orientacyjnie)?
- Jakie będzie źródło ilustracji? (Polecamy materiały na wolnych licencjach)
Warto również zaplanować krótkie szkolenie dla e-wolontariuszy dotyczące SEO – optymalizacji witryn internetowych pod kątem wyszukiwarek. Jeśli sam/a nie znasz się na tym wystarczająco dobrze, zaplanuj to jako odrębne zadanie na TuDu.
SEO – przewodnik dla początkujących: podstawy | Centrum wyszukiwarki Google
Krok 3: Wymyśl dobry tytuł projektu
Tytuł to pierwsza informacja, jaką widzą wolontariusze, dlatego musi być „chwytliwy”. Tytuły brzmiące „Strona www”, „Szablon w WordPressie”, czy „Poszukujemy programisty” nie są dobre. Zamiast nich wybierz tytuł, który jasno informuje, czego dotyczy zadanie, na przykład: “Prowadzenie bloga Fundacji Biegam bo muszę”
Krok 4: Podziel projekt na konkretne mikro-zadania do wykonania przez e-wolontariuszy. Każde zadanie wpisz osobno w formularzu na portalu TuDu (nie ciurkiem, jako elementy opisu projektu, ale dodając i edytując każde po kolei niezależnie!):
Poniżej podajemy przykładowe zadania dotyczące prowadzenia bloga, oczywiście do modyfikacji w zależności od twoich potrzeb. Zakładamy, że wasz blog już istnieje pod wybranym adresem, a szukacie tylko kogoś, kto będzie tworzyć i/lub wprowadzać na niego treści:
- Stworzenie harmonogramu z pomysłami na artykuły na bloga na najbliższy kwartał
- Wyszukanie materiałów dotyczących pozytywnego wpływu biegania na zdrowie oraz zredagowanie artykułu na bloga na ten temat
- Wyszukanie materiałów dotyczących pozytywnego wpływu biegania na sylwetkę oraz zredagowanie artykułu na bloga na ten temat
- Wyszukanie materiałów dotyczących pozytywnego wpływu biegania na życie towarzyskie i poprawę kontaktów społecznych osób biegających oraz zredagowanie artykułu na bloga na ten temat
- Zredagowanie serii trzech krótkich artykułów na bloga promujących nadchodzący bieg przełajowy po Lesie Stockim.
Krok 5: Opisz zakres obowiązków przy każdym mikro-zadaniu, na przykład przy zadaniu: “Zredagowanie serii trzech krótkich artykułów na bloga promujących nadchodzący bieg przełajowy po Lesie Stockim”.
Redagując zadanie natomiast warto zawęzić zakres pracy e-wolontariuszy i prosić ich o konkret wykonalny w kilka godzin, na przykład:
- zapoznanie się z materiałami informacyjnymi o biegu dostarczonymi przez naszą Fundację
- wyszukanie informacji o Lesie Stockim, jego topografii i malowniczych miejscach
- wyszukanie fotografii z Lasu Stockiego ukazujących jego malowniczość
- napisanie posta o długości ok. 300 słów dotyczącego biegu z zaproszeniem do udziału (+ link do rekrutacji)
- napisanie posta o długości ok. 300 słów dotyczącego biegu z krótką historią dotychczasowych edycji biegu (na podstawie materiałów dostarczonych przez Fundację) (+ link do rekrutacji)
- napisanie posta o długości ok. 300 słów zachęcającego do rozpoczęcia przygody z bieganiem przełajowym i przypominającego o możliwości wzięcia udziału w biegu przełajowym (+ link do rekrutacji)
Aby móc Wam pomóc w tworzeniu treści na bloga, e-wolontariusz potrzebuje dokładnych wytycznych. W opisie zadania odpowiedzcie dodatkowo na następujące pytania:
- Do kogo w szczególności adresowane mają być artykuły? Do stałych odbiorców twoich działań? Do młodzieży, rodzin z dziećmi, seniorów?
- Jakim językiem zazwyczaj komunikujesz się z odbiorcami bloga/swoich działań? (formalny, swobodny, etc.)
- Poproś e-wolontariuszy o podanie źródeł grafik i fotografii oraz przypomnij, że muszą być to tzw. otwarte materiały (np. dostępne na licencjach Creative Commons)
- Dodaj informację o terminie realizacji i kontakt do osoby, która odpowie na ewent. pytania e-wolontariuszy
- Upewnij się, że stworzyłeś/aś już stronę z regulaminem biegu i opcją zapisania się 🙂
Dzięki tak dokładnemu opisowi e-wolontariuszom łatwiej będzie ocenić, jaki nakład pracy i jakie umiejętności są wymagane do wykonania tego zadania.
Przejdź podobną ścieżkę z każdym kolejnym zadaniem wymienionym w Kroku 4.
Krok 6: Opublikuj mikro-zadania na TuDu
Kiedy masz już gotowy szczegółowy opis zadań, możesz je opublikować na TuDu. Aby opublikować zadania:
- Zaloguj się na konto swojej organizacji na TuDu. Kliknij w zakładkę „Moje zadania”, a następnie w pomarańczowy przycisk „Dodaj zadanie” i wypełnij formularz. Przejdź tę ścieżkę z każdym zadaniem po kolei!
Jeśli twoja organizacja jeszcze nie ma konta na TuDu, załóż je, klikając w pomarańczowy przycisk z napisem „Organizacja”, znajdujący się na stronie głównej TuDu pod formularzem logowania (możesz też zerknąć do tego artykułu).