Opracowujemy dla was projekty zamieszczane na Tudu , które aż się prosi podzielić na mniejsze i krótsze zadania. Znacznie ułatwia to ich przeglądanie i rozwiązywanie przez e-wolontariuszy. Mamy nadzieję, że takie częściowe gotowce przyspieszą edytowanie zadań i ułatwią życie korzystającym z e-wolontariatu organizacjom społecznym.
Naszą serię zaczynamy od popularnego projektu, jakim jeststworzenie strony internetowej. Poniżej opisujemy przykładowy proces, jaki warto przejść, chcąc wypracować konkretne wytyczne dla e-wolontariuszy.
1. Stworzenie strony internetowej organizacji /zaprojektowanie strony w WordPressie
Krok 1: Stwórz projekt na TuDu, w którym opiszesz, na czym polega i co ma na celu całe działanie, czyli w tym przypadku stworzenie nowej strony internetowej waszej organizacji.
Krok 2: Dodaj krótki opis, w którym zawrzesz cel/e projektu. Wolontariusze pomagają organizacjom społecznym, kiedy widzą sens swoich działań – kiedy mają świadomość, że ich działanie komuś pomoże lub zmieni coś na lepsze. Dlatego na wstępie opisz krótko:
- Czym zajmuje się twoja organizacja i jaki wpływ stara się wywrzeć na rzeczywistość?
- Pod jakim adresem znajduje się twoja stara strona (o ile istnieje)?
- Dlaczego potrzebujesz nowej strony internetowej?
- Do jakich grup odbiorców ma trafiać?
Krok 3: Wymyśl dobry tytuł projektu
Tytuł to pierwsza informacja, jaką widzą wolontariusze, dlatego musi być „chwytliwy”. Tytuły brzmiące „Strona www”, „Szablon w WordPressie”, czy „Poszukujemy programisty” nie są dobre. Zamiast nich wybierz tytuł, który jasno informuje, czego dotyczy zadanie, na przykład.: “Nowa strona internetowa Stowarzyszenia Sami Swoi”
Krok 4: Podziel projekt na konkretne mikro-zadania do wykonania przez e-wolontariuszy. Każde zadanie wpisz osobno w formularzu na portalu TuDu (nie ciurkiem, jako elementy opisu projektu, ale dodając i edytując każde po kolei niezależnie!)
Oto przykładowe zadania dotyczące tworzenia strony, oczywiście do modyfikacji w zależności od twoich potrzeb (zakładamy, że wybrałeś/aś już samodzielnie i wykupilłeś/aś domenę):
- Wypracowanie funkcjonalności strony – odpowiedź na pytania: komu do czego i w jaki sposób konkretnie ma służyć
- Stworzenie mapy strony: jakie podstrony/zakładki będzie zawierać, które elementy są najważniejsze, które mniej istotne.
- Ustalenie, co znajdzie się na stronie głównej, co w menu górnym i ewentualnym menu bocznym strony, wybór tzw. widgetów
- Wybranie odpowiedniego szablonu w WordPressie, dostosowanego do potrzeb
- Zaprojektowanie podstawowego layoutu – wyglądu strony
- Stworzenie poszczególnych stron oraz “wlanie na nie treści” (teksty, grafiki wraz z opisem alternatywnym)
- Poinstruowanie zespołu organizacji, jak edytować w podstawowym zakresie panel w WordPressie (dodawać posty, ilustracje, etc.)
Krok 5: Opisz zakres obowiązków przy każdym mikro-zadaniu
Przykład dla zadania: Wypracowanie funkcjonalności strony
Jeśli potrzebujesz, aby ktoś pomógł ci wypracować funkcjonalności waszej przyszłej strony internetowej, zastanów się (a najlepiej omów ze swoim zespołem):
- W jakiej formie będzie wam najwygodniej to zrobić? Na spotkaniu online? Drogą mailową? Telefonicznie? Innym kanałem?
- Na jakie pytania chcecie sobie odpowiedzieć z pomocą e-wolontariuszy?
- Co będzie rozwiązaniem tego zadania – notatka, wypełniona tabela, raport, nagranie burzy mózgów czy po prostu link do spotkania na Zoomie, podczas którego naradzicie się wspólnie z e-wolontariuszami?
Aby móc Wam pomóc wypracować funkcjonalności strony, e-wolontariusz potrzebuje dokładnych wytycznych. W opisie zadania postarajcie się odpowiedzieć na następujące pytania:
- Jeśli twoja organizacja miała dotychczas stronę internetową, napisz, dlaczego chcesz ją zmieniać. Co się sprawdziło, a co nie działało?
- Do czego chcesz wykorzystywać nową stronę internetową?
- Czy ma być wyłącznie rodzajem statycznej wizytówki, która ułatwi kontakt z tobą i da znać internautom, czym zajmuje się twoja organizacja?
- Czy planujesz prowadzić bloga?
- Czy wysyłasz newsletter i chcesz umożliwić odwiedzającym stronę zapisanie się do niego?
- Czy sprzedajesz coś przez Internet albo masz to w planach (np. udział w warsztatach, płatne publikacje)?
- Kto jest odbiorcą twoich działań?
- Czy da się odbiorców strony podzielić na wyraźne grupy i zastanowić się nad potrzebami każdej z nich? Czego mogą szukać? Jakich informacji potrzebują?
- Opisz ewentualne inne pożądane treści czy funkcje przyszłej strony, związane ze specyfiką twojej działalności.
Dzięki tak dokładnemu opisowi e-wolontariuszom łatwiej będzie ocenić, jaki nakład pracy i jakie umiejętności są wymagane do wykonania tego zadania.
Przejdź podobną ścieżkę z każdym kolejnym zadaniem wymienionym w Kroku 4.
Krok 6: Opublikuj mikro-zadania na TuDu
Kiedy masz już gotowy szczegółowy opis zadań, możesz je opublikować na TuDu. Aby opublikować zadania:
- Zaloguj się na konto swojej organizacji na TuDu. Kliknij w zakładkę „Moje zadania”, a następnie w pomarańczowy przycisk „Dodaj zadanie” i wypełnij formularz. Przejdź tę ścieżkę z każdym zadaniem po kolei!
Jeśli twoja organizacja jeszcze nie ma konta na TuDu, załóż je, klikając w pomarańczowy przycisk z napisem „Organizacja”, znajdujący się na stronie głównej TuDu pod formularzem logowania (możesz też zerknąć do tego artykułu).