Katarzyna Sawko
30.04.2021

Podział projektów na TuDu na mikro-zadania – część 1 – strona internetowa

Opracowujemy dla was projekty zamieszczane na Tudu , które aż się prosi podzielić na mniejsze i krótsze zadania. Znacznie ułatwia to ich przeglądanie i rozwiązywanie przez e-wolontariuszy. Mamy nadzieję, że takie częściowe gotowce przyspieszą edytowanie zadań i ułatwią życie korzystającym z e-wolontariatu organizacjom społecznym. 

Naszą serię zaczynamy od popularnego projektu, jakim jeststworzenie strony internetowej. Poniżej opisujemy przykładowy proces, jaki warto przejść, chcąc wypracować konkretne wytyczne dla e-wolontariuszy.

1. Stworzenie strony internetowej organizacji /zaprojektowanie strony w WordPressie

Krok 1: Stwórz projekt na TuDu, w którym opiszesz, na czym polega i co ma na celu całe działanie, czyli w tym przypadku stworzenie nowej strony internetowej waszej organizacji. 

Krok 2: Dodaj krótki opis, w którym zawrzesz cel/e projektu. Wolontariusze pomagają organizacjom społecznym, kiedy widzą sens swoich działań – kiedy mają świadomość, że ich działanie komuś pomoże lub zmieni coś na lepsze. Dlatego na wstępie opisz krótko:

  • Czym zajmuje się twoja organizacja i  jaki wpływ stara się wywrzeć na rzeczywistość?
  • Pod jakim adresem znajduje się twoja stara strona (o ile istnieje)?
  • Dlaczego potrzebujesz nowej strony internetowej?
  • Do jakich grup odbiorców ma trafiać?

Krok 3: Wymyśl dobry tytuł projektu

Tytuł to pierwsza informacja, jaką widzą wolontariusze, dlatego musi być „chwytliwy”. Tytuły brzmiące „Strona www”, „Szablon w WordPressie”, czy „Poszukujemy programisty” nie są dobre. Zamiast nich wybierz tytuł, który jasno informuje, czego dotyczy zadanie, na przykład.: “Nowa strona internetowa Stowarzyszenia Sami Swoi”

Krok 4: Podziel projekt na konkretne mikro-zadania do wykonania przez e-wolontariuszy. Każde zadanie wpisz osobno w formularzu na portalu TuDu (nie ciurkiem, jako elementy opisu projektu, ale dodając i edytując każde po kolei niezależnie!)

Oto przykładowe zadania dotyczące tworzenia strony, oczywiście do modyfikacji w zależności od twoich potrzeb (zakładamy, że wybrałeś/aś już samodzielnie i wykupilłeś/aś domenę):

  1. Wypracowanie funkcjonalności strony – odpowiedź na pytania: komu do czego i w jaki sposób konkretnie ma służyć
  2. Stworzenie mapy strony: jakie podstrony/zakładki będzie zawierać, które elementy są najważniejsze, które mniej istotne.
  3. Ustalenie, co znajdzie się na stronie głównej, co w menu górnym i ewentualnym menu bocznym strony, wybór tzw. widgetów 
  4. Wybranie odpowiedniego szablonu w WordPressie, dostosowanego do potrzeb
  5. Zaprojektowanie podstawowego layoutu – wyglądu strony
  6. Stworzenie poszczególnych stron oraz “wlanie na nie treści” (teksty, grafiki wraz z opisem alternatywnym)
  7. Poinstruowanie zespołu organizacji, jak edytować w podstawowym zakresie panel w WordPressie (dodawać posty, ilustracje, etc.)

Krok 5: Opisz zakres obowiązków przy każdym mikro-zadaniu

Przykład dla zadania: Wypracowanie funkcjonalności strony

Jeśli potrzebujesz, aby ktoś pomógł ci wypracować funkcjonalności waszej przyszłej strony internetowej, zastanów się (a najlepiej omów ze swoim zespołem):

  • W jakiej formie będzie wam najwygodniej to zrobić? Na spotkaniu online? Drogą mailową? Telefonicznie? Innym kanałem?
  •  Na jakie pytania chcecie sobie odpowiedzieć z pomocą e-wolontariuszy? 
  • Co będzie rozwiązaniem tego zadania – notatka, wypełniona tabela, raport, nagranie burzy mózgów czy po prostu link do spotkania na Zoomie, podczas którego naradzicie się wspólnie z e-wolontariuszami?

Aby móc Wam pomóc wypracować funkcjonalności strony, e-wolontariusz potrzebuje dokładnych wytycznych. W opisie zadania postarajcie się odpowiedzieć na następujące pytania:

  • Jeśli twoja organizacja miała dotychczas stronę internetową, napisz, dlaczego chcesz ją zmieniać. Co się sprawdziło, a co nie działało?
  • Do czego chcesz wykorzystywać nową stronę internetową? 
  • Czy ma być wyłącznie rodzajem statycznej wizytówki, która ułatwi kontakt z tobą i da znać internautom, czym zajmuje się twoja organizacja? 
  • Czy planujesz prowadzić bloga? 
  • Czy wysyłasz newsletter i chcesz umożliwić odwiedzającym stronę zapisanie się do niego?
  • Czy sprzedajesz coś przez Internet albo masz to w planach (np. udział w warsztatach, płatne publikacje)? 
  • Kto jest odbiorcą twoich działań?
  • Czy da się odbiorców strony podzielić na wyraźne grupy i zastanowić się nad potrzebami każdej z nich? Czego mogą szukać? Jakich informacji potrzebują? 
  • Opisz ewentualne inne pożądane treści czy funkcje przyszłej strony, związane ze specyfiką twojej działalności.

Dzięki tak dokładnemu opisowi e-wolontariuszom łatwiej będzie ocenić, jaki nakład pracy i jakie umiejętności są wymagane do wykonania tego zadania.

Przejdź podobną ścieżkę z każdym kolejnym zadaniem wymienionym w Kroku 4.

Krok 6: Opublikuj mikro-zadania na TuDu

Kiedy masz już gotowy szczegółowy opis zadań, możesz je opublikować na TuDu. Aby opublikować zadania:

  • Zaloguj się na konto swojej organizacji na TuDu. Kliknij w zakładkę „Moje zadania”, a następnie w pomarańczowy przycisk „Dodaj zadanie” i wypełnij formularz. Przejdź tę ścieżkę z każdym zadaniem po kolei!

Jeśli twoja organizacja jeszcze nie ma konta na TuDu, załóż je, klikając w pomarańczowy przycisk z napisem „Organizacja”, znajdujący się na stronie głównej TuDu pod formularzem logowania (możesz też zerknąć do tego artykułu).

Przeczytaj też
ikony-publikacje_inne2
Manifest e-wolontariatu
Jesteśmy świadkami momentu, w którym ludzkość, uwolniona od barier przestrzeni, tworzy nowe wzorce zachowań i nowe sposoby rozwiązywania problemów społecznych.
e-wolo_faq 1
10 zasad e-wolontariatu, czyli: Jak organizować wolontariat w sieci?
Zasada 1: E-wolontariat jest dla każdego! Wolontariat w sieci jest nie tylko dla informatyków. Bardzo wiele zadań i projektów e-wolontariackich
e-wolo_faq 1
Korzyści z e-wolontariatu
Dlaczego warto zainteresować się e-wolontariatem? Bo niesie ze sobą mnóstwo korzyści!

Bądź z nami na bieżąco!

Zapisz się do naszego Newslettera, żeby nie przegapić niczego, co publikujemy!